
Zadarska županija među prvim je jedinicama regionalne samouprave koje su donijele novu razvojnu strategiju usklađenu sa Strategijom regionalnog razvoja Republike Hrvatske.
Izradom nove Županijske razvojne strategije definirani su
strateški ciljevi, usklađeni s razvojnim prioritetima koji su
navedeni i u temeljnome strateškom dokumentu Europske unije
–’Europa 2020.’. Vizija Zadarske županije u programskom razdoblju
uključuje razvoj gospodarstva utemeljenog na znanju i
inovacijama, promicanje zelenijega, konkurentnijega gospodarstva
koji se zasniva na učinkovitom iskorištavanju resursa te
poticanje ekonomije visoke stope zaposlenosti.
Prometni masterplan
Turizam, prerađivačka industrija, ribarstvo, marikultura i
brodarstvo ključne su gospodarske grane koje potiču razvoj
Zadarske županije. Razvoj je također povezan s preradom sirovina
iz mora namijenjenih uglavnom tržištu Europske unije i Japana.
Prerađivačka industrija ima dugu tradiciju koja proizvode i
usluge plasira za potrebe automobilske, prehrambene i
farmaceutske industrije Europske unije te uz prehrambenu
industriju čini glavninu
industrije Zadarske županije.
Zadarska županija je u partnerstvu s Gradom Zadrom započela
projekt ‘Izrada prometnog masterplana funkcionalne regije
sjeverna Dalmacija’, za koji su nepovratna sredstva osigurana u
sklopu operativnog programa ‘Konkurentnost i kohezija’. Izrada
tog plana osigurat će prihvatljivost planiranih zahvata i njihovu
prikladnost da ih sufinanciraju nacionalni ili europski fondovi.
Izradom spomenutoga masterplana žele se povezati zračni,
pomorski, cestovni i željeznički promet u toj županiji.
Turizam, prerađivačka industrija, ribarstvo, marikultura i
brodarstvo ključne su gospodarske grane koje potiču razvoj
Zadarske županije.
Također je jedna od svrha izrade plana definirati postojeće, ali
i buduće, potrebe regije koje utječu na prometnu potražnju kao
što su razvoj poslovne infrastrukture (poslovne i turističke
zone, tvornice, pogoni za preradu i obradu itd.), razvoj
znanstvenih institucija (škole, fakulteti itd.), razvoj
zdravstveno-rehabilitacijskih ustanova…
Prometni masterplan funkcionalne regije sjeverne Dalmacije bit će
temeljni strateški dokument dugoročnog razvoja prometa koji će
definirati buduće intervencije u prometu i prometnu
infrastrukturu na tom području te će povećati razinu
pripremljenosti i mogućnost financiranja projekata iz fondova
Europske unije u prometu.
Do 2020. želi se potpuno osuvremeniti sustav odlaganja otpada i
uskladiti sa standardima Europske unije. Zbog toga se u
županijske strateške projekte ubraja Centar za gospodarenje
otpadom u Biljanima Donjim vrijedan 388 milijuna kuna.
Cjeloviti sustav gospodarenja otpadom Zadarske županije sastoji
se od triju međusobno povezanih projekata koji se odnose na
gradnju i upravljanje Centrom za gospodarenje otpadom Biljane
Donje, gradnju i organiziranje sustava za prikupljanje i
recikliranje otpada te sanaciju i zatvaranje službenih
odlagališta komunalnog otpada u županiji. Tim Centrom rješava se
pitanje najvećega županijskog odlagališta u Diklu i istodobno
osigurava odlaganje otpada cijele Zadarske županije u skladu s
najstrožim Unijinim standardima.
More nije samo resurs
Zadarska županija predvodnica je marikulture i ribarstva na
Jadranu. U idućem razdoblju posebna će se pozornost posvetiti
rješavanju problema nedostatka ribarske infrastrukture, i to
konkretno u sklopu projekata gradnje ribarskih luka (Gaženica,
Kali, Biograd) i iskrcajnih mjesta. I za jednu i za drugu vrstu
aktivnosti postoje jasni izvori financiranja s pomoću fondova
Europske unije, a sredstva za izradu projektnih dokumentacija već
su osigurana (ugovori o sufinanciranju s mjerodavnim
ministarstvima sklopljeni su u proteklih nekoliko mjeseci).
Važno je napomenuti da more nije samo razvojni resurs nego i
način života, zato je Zadarska županija jako posvećena njegovoj
zaštiti. Prva u Republici Hrvatskoj uvela je načelo integralnog
upravljanja obalnim područjem i njegovom primjenom želi se
nastaviti održivo upravljati obalom i očuvanjem mora. Prema
prostornim planovima u županiji su predviđene su 74 poduzetničke
zone.
U ovom trenutku ulagačima se može ponuditi pet poslovnih zona
koje su infrastrukturno opremljene: Novi Stankovci (Stankovci),
Grabi (Poličnik), Murvica jug (Murvica) i Šopot (Benkovac) te
Industrijska zona Biograd. U još dvije poslovne zone ostvareni su
dobri preduvjeti za daljnji razvoj i privlačenju investitora, a
to su poslovne zone Lonići u Bibinjama i Primat u Polači.
Zadarska županija kao ključan je alat u ostvarenja strateških
projekata prepoznala i fondove EU te je među najboljima u
povlačenju Unijinih sredstava na razini Republike Hrvatske.
Poučena dosadašnjim iskustvom razvojnog planiranja, mnogim
izrađenim analizama i studijama, svoj razvoj temeljit će na trima
razvojnim stupovima koji su potpuno usklađeni s prioritetima
‘Europske strategije 2020.’ – pametnom, održivom i uključivom
rastu.
Tri stupa razvoja Zadarske županije jesu gospodarska
konkurentnost i inovativnost, resursna učinkovitost i visok
društveni standard. Za svaki od njih postoje strateški važni
projekti koji su u visokoj fazi pripremljenosti ili se već
provode. U segmentu razvoja gospodarske konkurentnosti i
inovativnosti u Županiji su svjesni da je ulaganje u istraživanje
i razvoj jedan od ciljeva Europske unije pa su aktivnosti
usmjerili prema kvalitetnom restrukturiranju gospodarstva i
poticanju inovativnosti poslovnog sektora te njegovu povezivanju
sa znanstvenoistraživačkim institucijama.
Zadarska županija to je prepoznala i kao svoj prioritet pa je u
posljednjih nekoliko godina intenzivno radila na pripremi
projekta centara kompetencija, tj. specijaliziranih inkubatora
koji uz pomoć Europske unije trebaju omogućiti dodatnu
specijalizaciju i snažnije povezivanje gospodarstva sa
znanstvenim sektorom i inovacijama.
Već su odobrena sredstva i potpisani ugovori za dva takva centra
– Centra novih tehnologija u Gospodarskoj zoni Murvica jug
(projekt vrijedan 38 milijuna kuna) i Centra za kreativnu
industriju u Zadru (projekt vrijedan 24 milijuna kuna). Za oba
projekta dobili su po 20 milijuna kuna nepovratnih sredstava.
Očekuje se i europski novac za projekt Plavo-zelenog centra za
preradu ribe i voća koji će se realizirati u Poslovnoj zoni
Lonići u Bibinjama.
Krajnji je cilj potaknuti razvoj inovacija, edukacije, digitalnog
društva te zapošljavanje i povećati konkurentnost, dakle stvoriti
uvjete za bolje investicijsko okružje. Većina otoka u Zadarsko
županiji ima obnovljene ili sagrađene nove luke čije je potpuno
stavljanje u funkciju iznimno važno za gospodarstvo cijele
županije.
Pri tome se ističe državna luka Gaženica. Zgrada putničkog
terminala trebala bi ove godine potpuno profunkcionirati, nakon
čega se očekuju višestruki pozitivni učinci za cijelu županiju
kao što su povećanje turističkog prometa i noćenja, nova izravna
i neizravna zapošljavanja, razvoj servisnih djelatnosti,
opskrbnih lanaca i tako dalje.
Planirana nadogradnja
Putnički promet samo je jedna faza Gaženice. Druga je faza
stavljanje u punu funkciju teretne luke i ro-ro terminala.
Usporedno s tim sagradit će se ribarska luka u Gaženici.
Ostvarenjem svega navedenoga Zadar postaje nezaobilaznim
tranzitnim središtem putničkog i teretnog prometa tog dijela
Europe.
Kruzeri su, primjerice, samo segment koji će pridonijeti razvoju
turizma i cjelokupnoga gospodarstva, pogotovo kad Gaženica uskoro
postane polazna luka. Na ovogodišnjem izdanju najvećega
gospodarskog foruma azijskog kontinenta ‘Boao for Asia’ Nova luka
Zadar i službeno je uvrštena na kartu Pomorskog puta svile.
Zračna luka Zadar povezana je s mnogim privlačnim europskim
odredištima i iz godine u godinu bilježi znatan porast broja
putnika. Za dodatan iskorak planirana je nadogradnja zgrade
putničkog terminala i produženje uzletno-sletne staze za sedamsto
metara kako bi u Zemunik mogli slijetati najveći putnički
zrakoplovi.
Za letove prema Zadru zainteresirani su i Kinezi, a nedavno je
izaslanstvo Zadarske županije i Zračne luke Zadar s Upravom
Hainan Airlinesa, jedne od najvećih zrakoplovnih kompanija u
Aziji, razgovaralo o mogućnostima suradnje. Riječ je o jedinoj
kineskoj zrakoplovnoj kompaniji s pet zvjezdica (prema Skytraxu)
koja je na četvrtome mjestu prema broju putnika u Aziji i četvrta
prema broju zrakoplova u Narodnoj Republici Kini, piše Lider.



