
U sektoru turizma socijalni partneri postigli su dogovor i nakon šestomjesečnih pregovora sklopili novi Kolektivni ugovor ugostiteljstva, čije su potpisnice HUP Udruga ugostiteljstva i turizma te Sindikat turizma i usluga Hrvatske i Sindikat Istre, Kvarnera i Dalmacije.
Novi kolektivni ugovor ugostiteljstva kao takav zadržava istu
razinu prava i obveza za radnike i poduzetnike ovog sektora, te
kao najveću novinu donosi značajnija povećanja najnižih osnovnih
plaća za sva tipična ugostiteljska zanimanja koja stupaju na
snagu od travnja 2018. godine.
S obzirom na različiti intenzitet poslovanja i specifičnost
dnevnog i tjednog rasporeda radnog vremena za ugostitelje posebno
je pritom važno zadržavanje mogućnosti korištenja preraspodjele u
najdužem trajanju od 60 sati tjedno i skraćenog dnevnog odmora od
8 sati.
Plaće su povećane za 10 % odnosno ugovoreni su novi iznosi
najniže bruto osnovne plaće za tipična radna mjesta u
ugostiteljskoj djelatnosti u iznosu od 4.700,00 kn za poslove
konobara, kuhara, slastičara, recepcionara… Navedeni iznos
predstavlja minimalnu osnovnu plaću na koju se dodatno
obračunavaju dodaci za noćni rad, rad nedjeljom i blagdanom te
prekovremeni rad prema kolektivnim ugovorom definiranim iznosima.
Povodom sklapanja novog Kolektivnog ugovora ugostiteljstva
predsjednik HUP Udruge ugostiteljstva i turizma, Željko Kukurin
je izjavio:
“Ljudski potencijali najveći su izazov za daljnji razvoj
turizma. S jedne strane, turizam je po prilikama za posao i
mogućnostima razvoja karijere trenutno najpoželjniji i
najperspektivniji sektor u Hrvatskoj. S druge strane, pred nama
je još puno posla da stvorimo konkurentne uvjete u odnosu na
zemlje u okruženju. Drago mi je da smo postigli konsenzus s
granskim sindikatima jer su nam oni važan partner u stvaranju
takvih uvjeta. S novim granskim kolektivnim ugovorom osigurava se
kontinuitet uređenja radnih odnosa i minimalnih prava i obveza
radnika i poslodavaca u ugostiteljskoj djelatnosti, te se
kontinuirano unaprjeđuju uvjeti rada.”
Socijalni dijalog i uređenje radnih odnosa granskim kolektivnim
ugovorom u ugostiteljskoj djelatnosti jedan je od najuspješnijih
primjera suradnje socijalnih partnera na sektorskoj razini, te
kao takav ima dugu tradiciju i visoki nivo međusobnog uvažavanja
i odnosa. Prvi granski kolektivni ugovor ugostiteljstva potpisan
je u svibnju 2002., a nakon toga njegova dva dodatka i Kolektivni
ugovor ugostiteljstva iz 2015. te su svi kao takvi prošireni na
cijeli sektor ugostiteljstva.
“Pored dugogodišnjeg važenja i ugovaranja nacionalnog
kolektivnog ugovora ugostiteljstva turizam obilježava i značajan
udio kućnih kolektivnih ugovora u odnosu na druge djelatnosti, te
su zadnjih i poglavito ove godine kroz sve kućne kolektivne
pregovore turističke kompanije sa sindikatima ugovorile povećanja
plaća i drugih materijalnih prava radnika.” -izjavio je
ovim povodom Bruno Bulić, predsjednik Sindikata Istre, Kvarnera i
Dalmacije.
S obzirom na važnost ugostiteljskog sektora za hrvatsko
gospodarstvo i društvo, te značaj kvalitete uređenja radnih
odnosa za konkurentnost hrvatskog turizma, socijalni partneri u
turizmu smatraju potrebnim i opravdanim nastaviti dosadašnju
praksu i proširiti primjenu Kolektivnog ugovora ugostiteljstva na
cijelu ugostiteljsku djelatnost i na taj način osigurati nastavak
zaštite prava svih radnika i ujednačenja uvjeta poslovanja za sve
poduzetnike ugostiteljskog sektora.
Na tom je tragu Eduard Andrić, predsjednik Sindikata turizma i
usluga zaključio: “Samo s većim plaćama i boljim uvjetima
rada možemo zaustaviti iseljavanje naših radnika i zainteresirati
mlade za obrazovanje u turizmu. Kolektivni ugovor ugostiteljstva
važan je i za suzbijanje nelojalne konkurencije, sive ekonomije i
rada na crno što je zajednički interes nas sindikata i naših
partnera u HUP-u. Pritom očekujemo i podršku države, odnosno da
će resorno ministarstvo rada podržati naše napore kroz
proširenje primjene kolektivnog ugovora na sve ugostitelje u
Hrvatskoj i osigurati stabilno poslovno okruženje.”
Kolektivne pregovori u sektoru turizma provode se svake godine
radi unaprjeđenja učinkovitosti i standarda rada, poboljšanja
položaja radnika, sprječavanja daljnjeg odljeva radnika i
motiviranja kvalitetnih stručnih radnika za zapošljavanje u
turizmu u Republici Hrvatskoj, kao zajedničkom interesu
poslodavca i radnika.
Kvaliteta uređenja radnih odnosa od izravnog je utjecaja na
upravljanje ljudskim resursima i konkurentnost radne snage
odnosno konkurentnost hrvatskog turizma. Stoga je uređenje radnih
prava i obveza kroz granski kolektivni ugovor jedan od alata u
funkciji poboljšanja uvjeta rada, odnosno od izravnog utjecaja na
kvalitetu usluge i konkurentnost te daljnji razvoj hrvatskog
turizma.



