jedinstveno tržište

Nova pravila EU-a za bolju zaštitu potrošača pri online kupovini

Zastupnici u Europskom parlamentu u utorak su usvojili nova pravila za bolju zaštitu potrošača od prijevara u online trgovini, te otkrivanje i otklanjanje nedostataka koje iskorištavaju nepošteni trgovci.

Nadležna nacionalna tijela za provedbu zakona imat će veće
ovlasti za otkrivanje i zaustavljanje online kršenja zakona o
zaštiti potrošača, te mogućnost usklađivanja akcija u cijeloj EU
u skladu s revidiranom Uredbom o suradnji u zaštiti potrošača
(CPC), izvijestio je Europski parlament.

Njihove ovlasti za provedbu istrage i izvršenja
bi uključivale, između ostalog, ovlast da zatraže
sve relevantne informacije radi utvrđivanja
identiteta nepoštenih trgovaca, kupovanje roba ili usluga
i pod prikrivenim identitetom, izricanje kazni, poput
novčanih, te pomoć potrošačima pri traženju naknade štete.

Usvojeni zakonodavni tekst službeno još treba odobriti Vijeće, a
uredba će se primjenjivati 24 mjeseca nakon datuma stupanja na
snagu.

Jedan od presudnih zahtjeva Parlamenta tijekom pregovora s
Vijećem bio je snažnije uključivanje potrošačkih organizacija.
One će imati proaktivnu ulogu, tako što će signalizirati sumnjive
radnje i povredu zakona, s obzirom da bi o tim radnjama mogli
znati prije nego vlasti, navodi se u priopćenju Europskog
parlamenta.

Istraživanje, na koje se pozvala Komisija
iznoseći prijedlog osuvremenjivanja sadašnjih pravila
zaštite potrošača, pokazalo je da je 37 posto e-trgovine i
internet stranica za rezervaciju putovanja, zabavu, odjeću i
elektroničke proizvode u 2014. godini bilo u suprotnosti  s
EU zakonima o potrošačima.

Među primjerima praksi koje bi trebalo bolje riješiti u
skladu s novim pravilima EU-a  su kratkoročna
prekogranična promidžba neke zrakoplovne tvrtke koja je na kraju
otkazala snižene  karte, dugoročna pretplata skrivena
iza ponude osvajanja telefona za jedan euro, online
trgovac koji ne isporučuje namještaj s potpisom koji tvrdi da
prodaje i pritužbe o cijenama najma automobila Europskom
potrošačkom centru koje pokazuju da su potrošači diskriminirani
na temelju njihove zemlje podrijetla.

Hrvatski zastupnici u Europskom parlamentu pozdravili su nove
mjere za zaštitu potrošača koje je Europski parlament usvojio na
plenarnoj sjednici u Strasbourgu.

“Jedinstveno tržište i jednakost europskih građana
propisani su Ugovorom o funkcioniranju EU, a zaštita potrošača
njegov je sastavni dio. Osobno, kao eurozastupnica promičem
interese svih potrošača, vodeći računa o građanima Hrvatske kako
ne bi bili diskriminirani i kako bi uživali istu kvalitetu i iste
usluge i na tome sustavno radim,”
izjavila je Dubravka
Šuica.

 “Žalosno je da je čak trećina prehrambenih
proizvoda koje nalazimo na policama trgovina u novijim članicama
EU-a lošije kvalitete nego što je to na Zapadu. Istraživanja su
potvrdila da je istočno tržište prevareno istim ambalažama u
kojima su nekvalitetni proizvodi. U Europskoj uniji ne smije
postojati zemlja s ‘potrošačima druge klase’,”
rekla je
Marijana Petir.

“Praksa je pokazala da je suradnja među nacionalnim
vlastima apsolutno nužna kako bi se mogla ostvariti prava
potrošača. Ali, isto tako, nužno je uspostaviti okvir kroz koji
potrošači mogu tražiti odštetu preko kolektivnih akcija. Zato sam
s BEUC-om pisala Europskoj komisiji da se osigura pravo
kolektivne odštete. Naime, kada je došlo do skandala s VW,
Amerikancima je isplaćena odšteta, a europski potrošači još
čekaju! Ova Uredba je veliki korak naprijed sa europske
potrošače,”
istaknula je Biljana Borzan.

 “EU mora održavati visoku razinu ambicije što se
tiče zaštite potrošača, pogotovo ranjivih skupina. Potrebni su
nam učinkoviti mehanizmi koji će omogućiti dosljednu provedbu
pravila o zaštiti potrošača u cijeloj EU. Podržavam i stvaranje
sustava kojim će se informirati potrošače o rizicima prevelikog
zaduživanja te povećati njihova zaštita na financijskim
tržištima,”
rekao je Tonino Picula.

 “Uredba ostavlja dovoljno prostora državama
članicama da same izaberu sustav provedbe koji smatraju
prikladnim te odluče o raspodjeli ovlasti među nacionalnim
tijelima. Također, slobodne su odrediti hoće li nadležna tijela
ovlasti izvršavati izravno ili uz pomoć drugih javnih tijela,
odnosno pod nadzorom pravosuđa od kojega se traži samo
učinkovitost i proporcionalnost troškova postupka. Standardi
zaštite potrošača moraju nam biti zajednički, a države članice
trebaju moći birati kako će ih implementirati poštujući pritom
ovu Uredbu”,
 rekla je Ruža Tomašić.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest