
Novi autobusi trebali su do 2014. uštedjeti oko 10 milijuna kuna te bitno srezati emisije CO2
Autobusi ZET-a koji voze na zemni plin metan (CNG) i koji su trebali
donijeti dvostruko manje troškove goriva ne voze jer ih ZET nema gdje
napuniti! Novi autobusi trebali su do 2014. uštedjeti oko 10 milijuna
kuna te bitno srezati emisije CO2, prenosi dalje.com
Jedino takvo punilište u Zagrebu koje
se nalazi na Radničkoj cesti nema dovoljan kapacitet i predviđeno je
samo za osobna vozila.
Zbog toga punjenje po busu traje do sat vremena umjesto 10-ak minuta
pa većina štedljivih autobusa na kraju samo uzrokuje dodatne troškove.
Da bi skupi autobusi koristili namjeni, bilo je potrebno sagraditi novu
punionicu, no nje još nema.
Prvo ju je, doznajemo, trebala graditi Ina, što je izraženo pismom
namjere. Potom je ZET krajem 2009. raspisao javni natječaj i odabrana je
ponuda njemačke tvrtke Codex-engeneering GmbH vrijedna 5,1 milijun kuna
(bez PDV-a) za punilište u Dubravi.
Međutim, taj je natječaj poništen nekoliko mjeseci kasnije, a novi dosad nije raspisan.
A u
međuvremenu busevi “štekaju”, povremeno ih funkcionira tek trećina.
Zašto je tako, iz ZET-a nismo dobili odgovor. No, projekt uvođenja CNG-a
bio je hvaljen potez Holdingova gubitaša, koji je u nabavu autobusa
krenuo još 2008. Prema studiji mogućnosti uporabe plina koju je izradio
Energetski institut Hrvoje Požar, autobusi su trebali stajati 5,5
milijuna eura.
Kasnije je ZET prozivan, podsjećamo, jer je autobuse platio deset puta više.
Kolika je njihova konkretno cijena i zašto skupocjeni busevi stoje na
parkingu iz ZET-a nismo doznali, ali da je namjera, ako ništa drugo,
bila dobra objasnit će Boris Cigut, vlasnik tvrtke Conesta koja je
nositelj brojnih međunarodnih rješenja za uporabu CNG-a. Kako kaže, ovaj
slučaj je primjer “lošega planiranja implementacije tehnologije koja
donosi znatne uštede u cijelome svijetu”.
– U
Italiji se CNG punionice nalaze u gotovo svakoj postaji kao kod nas LPG
koji s CNG-om ne treba miješati jer se LPG sastoji od propana i butana,
nusprodukata obrade sirove nafte – objasnio je Cigut i dodao kako se, primjerice, gotovo cijeli gradski
prijevoz Beča sastoji od vozila na CNG – jer je riječ o plinu koji je
potpuno siguran, lakši od zraka, vrlo jeftin i predstavlja alternativu
svim skupim izvorima.
Naime, CNG gorivo upola je jeftinije od dizela i
benzina, a prema pojedinim stručnim studijama riječ je o resursu kojeg
ima 50 posto više nego nafte i koji odašilje minimalnu količinu
stakleničkih plinova. Uostalom, broj autobusa u Europi i svijetu na CNG,
dodao je Cigut, u Europi i svijetu raste stopom od 44 posto, kamiona 32
posto, osobnih vozila 22 posto godišnje. Kao još jedan argument navodi i
da je uporaba metana u tri godine porasla 90 posto.



