
Dobre vijesti stižu za više od 507 milijuna potrošača u Europi: novim zakonom njihova su prava od danas ojačana diljem EU-a.
Novom se Direktivom EU-a o pravima potrošača, koja je sada stupila
na snagu, jačaju prava potrošača gdje god i kad god kupovali u Europi,
bilo na internetu ili u lokalnim trgovinama.
Poduzećima će jednako tako koristiti ova nova pravila kojima se
uspostavljaju jednaki tržišni uvjeti, što trgovcima omogućuje jeftiniju
ponudu njihovih proizvoda i usluga međunarodnim potrošačima. 10 glavnih
promjena u novim pravilima EU-a za zaštitu potrošača
Prijedlogom će se ukloniti skrivene naknade i troškovi na internetu
Potrošače će se zaštititi od “skrivenih troškova” na internetu.
Takvi troškovi obuhvaćaju prijevare kojima se korisnike želi navesti da
plate za tzv. “besplatne” usluge, poput horoskopa i recepata. Odsada
potrošači moraju izričito potvrditi da su razumjeli da takve usluge
moraju platiti.
Povećana transparentnost cijena
Trgovci moraju otkriti ukupnu cijenu proizvoda ili usluge te svih
dodatnih naknada. Kupci na internetu neće imati obvezu platiti naknade
ili druge troškove ako o tome nisu bili na odgovarajući način
obaviješteni prije izvršenja narudžbe.
Zabrana unaprijed označenih polja na web-stranicama
Pri kupnji na internetu, na primjer tijekom kupnje avionske karte,
mogu biti ponuđene dodatne opcije, poput putnog osiguranja ili najma
automobila. Te se dodatne usluge mogu prikazati u obliku takozvanih
unaprijed označenih polja. Trenutačno su potrošači često primorani
ukloniti oznaku s tih polja kada nisu zainteresirani za navedene dodatne
usluge. Novom će se direktivom diljem Europske unije zabraniti
unaprijed označena polja.
Rok od 14 dana za predomišljanje u pogledu kupnje
Rok u kojemu potrošači mogu odustati od kupoprodajnog ugovora
povećan je na 14 kalendarskih dana (u usporedbi s dosadašnjih sedam
dana, kako je utvrđeno postojećim zakonodavstvom EU-a).
To znači da potrošači, ako se predomisle, mogu vratiti robu iz bilo kojeg razloga.
Raspolažu i dodatnom zaštitom u slučaju nedostatka informacija: ako
prodavač nije jasno informirao kupca o pravu na odustajanje, rok za
povrat produljit će se na godinu dana.
Potrošači će isto tako biti zaštićeni i imati pravo na odustajanje u
pogledu traženih posjeta, poput slučajeva kada se trgovac unaprijed
obratio potrošaču i nagovorio ga da pristane na posjet. K tome, više
neće biti potrebno razlikovati tražene od netraženih posjeta. Time će se
spriječiti zaobilaženje pravila.
Pravo na odustajanje obuhvaća i elektroničke dražbe, poput onih na
platformi eBay, iako se roba kupljena na dražbi može vratiti samo kada
je kupljena od profesionalnog prodavača.
Rok za odustajanje počinje teći od trenutka kada potrošač preuzme
robu, a ne kako je dosada slučaj, od trenutka sklapanja ugovora. Propisi
će se primjenjivati na prodaju putem interneta, telefona ili pošte i na
prodaju izvan prodavaonica, na primjer pred vratima potrošača, na
ulici, na zabavi Tupperwarea ili prilikom izleta koji je organizirao
trgovac.
Unaprijeđena prava na povrat
Potrošačima u roku od 14 dana od odustajanja od kupnje trgovci
moraju vratiti uplaćeni iznos, što podrazumijeva i trošak dostave.
Općenito će trgovac snositi rizik svakog oštećenja robe pri prijevozu do
trenutka kada potrošač preuzme robu.
Uvođenje obrasca za odustajanje koji će se upotrebljavati u cijelom EU-u
Potrošačima će se dostaviti obrazac za odustajanje koji mogu, ali
ne moraju, upotrijebiti ako se predomisle i žele odustati od ugovora
sklopljenog na daljinu ili pred vratima. Time će se pojednostavniti i
ubrzati postupak odustajanja neovisno o mjestu u EU-u gdje je ugovor
sklopljen.
Uklanjanje dodatnih naknada za korištenje kreditnim karticama i dežurnim telefonskim linijama
Trgovci neće moći potrošačima naplatiti više za plaćanje kreditnom
karticom (ili drugim sredstvom plaćanja) od iznosa stvarnog troška
korištenja tim sredstvima plaćanja za trgovca. Trgovci koji raspolažu
dežurnim telefonskim linijama, putem kojih potrošači mogu dobiti
informacije o ugovoru, za telefonske pozive neće moći naplaćivati više
od osnovne telefonske tarife.
Jasnije informacije o tome tko plaća povrat robe
Ako trgovci žele da potrošači nakon što se predomisle snose trošak
povrata robe, oni o tome moraju unaprijed jasno informirati potrošače, u
suprotnom povrat moraju platiti sami. Trgovci moraju prije kupnje jasno
navesti barem procjenu najvišeg iznosa troška povrata glomazne robe
kupljene putem interneta ili poštom, primjerice kauča, kako bi potrošači
pri odabiru prodavača mogli donijeti informiranu odluku.
Bolja zaštita potrošača u pogledu digitalnih proizvoda
I informacije o digitalnim sadržajima morat će biti jasnije te
obuhvaćati, među ostalim, kompatibilnost s hardverom i softverom i
eventualne mjere tehničke zaštite, poput onih o ograničavanju prava
potrošača u pogledu umnožavanja sadržaja.
Potrošači će imati pravo odustati od kupnje digitalnih sadržaja,
poput preuzimanja glazbe ili videozapisa, ali samo do trenutka
započinjanja stvarnog postupka preuzimanja.
Zajedničkim pravilima poduzetnicima će se omogućiti lakše trgovanje diljem Europe
Ona obuhvaćaju:
Jedinstveni skup temeljnih pravila za ugovore na daljinu (prodaja
putem interneta, telefona ili pošte) i ugovore sklopljene izvan
poslovnih prostorija (prodaja izvan poslovnih prostorija poduzeća, poput
prodaje na ulici ili pred vratima) u Europskoj uniji, kojima se
uspostavljaju jednaki tržišni uvjeti i smanjuju transakcijski troškovi
za međunarodne trgovce, posebno u pogledu prodaje putem interneta;
Standardne obrasce kojima će se pojednostavniti rad poduzeća, a
riječ je o obrascima kojima će im se omogućiti da zadovolje zahtjeve za
informacije o pravu na odustajanje;
Posebna pravila koja će se primjenjivati na mala poduzeća i
obrtnike, poput vodoinstalatera; neće postojati pravo na odustajanje u
slučaju hitnih popravaka i radova održavanja; države članice isto tako
mogu odlučiti izuzeti iz određenih zahtjeva za informacije trgovce od
kojih su potrošači zatražili da obave popravak i radove održavanja u
njihovu domu u vrijednosti manjoj od 200 EUR.



