
Gotovo 20 godina Graz je bio meka domaćih šoping-hodočasnika. Dolazak trgovačkih lanaca u Hrvatsku, a zatim i megapopularnog H&M-a smanjio je interes za odlazak u ovaj austrijski grad. Ikea je spašavala stvar - do sada
Dolazak švedskog diva u Hrvatsku mogao bi zadati posljednji udarac autobusnim šoping-turama, a otvaranje prve robne kuće u Rugvici kod Zagreba utjecat će i na poslovanje prijevoznika koji su iz Graza dovozili naručenu robu hrvatskim kupcima.
Mnogi će se s nostalgijom sjetiti ranojutarnjih
ukrcavanja u jedan od nekoliko autobusa ispred Lisinskog ili Gradskog
poglavarstva u Zagrebu kada su stišćući šilinge, kasnije eure, s
uzbuđenjem čekali tablu ‘Graz’ i priliku da iste potroše na krpice u
H&M-u, špeceraj u Metrou ili pak sitniji komad namještaja u Ikei.
Šoping-ture, u kojima je prednjačio samoborski Autoturist polako ali sigurno postaju relikt. Iako na stranicama imaju navedene polaske za Graz pet dana u tjednu, Franjo Grgurić,
direktor tvrtke kaže nam da u prosjeku tjedno za Graz prevezu 70-ak
osoba. Nekoć, prisjeća se, nije bilo tako. Dvadeset godina bave se
šoping-turama, a Graz je najpopularniji bio krajem 90-ih. Godine 2003.,
kreće stihijsko otvaranje šoping-centara po Hrvatskoj, a hrvatskim
građanima postaju dostupni strani brendovi i na domaćem terenu.
Pitamo ga hoće li otvaranje hrvatske Ikee, koje je predviđeno krajem
ljeta, utjecati na poslovanje Autoturista. ‘Bez toga, ako ostajete,
ostajete. Nema rezervne varijante. Više neće građani ići gore. Mi ćemo
pokušati građanima iz ostatka Hrvatske nuditi prijevoz u zagrebačku
Ikeu, no vidjet ćemo hoće li biti interesa’, kaže nam Grgurić. Potvrđuje
kako su u tijeku i pregovori s Ikeom Hrvatska oko prijevoza kupaca.

A njih bi za Graz, dodaje, moglo i dalje biti ako će cijene tamo biti
niže nego kod nas. No taj je scenarij malo vjerojatan, jer su iz Ikee
Hrvatska ranije rekli kako će cijene biti u razini onih u Grazu. Usto
napominje da kupac u Hrvatskoj plaća PDV. ‘Mi smo skuplji, imamo veće
poreze. Ako eu kupac iz Austrije izveze u Hrvatsku, on je oslobođen
poreza’, tvrdi direktor Autoturista.
Ikea: Našli smo prijevoznika
U Ikei tvrde da su već 2013. i početkom 2014. godine kontaktirali tvrtke za koje znaju da su imale iskustva s IKEA asortimanom iz Austrije i druge koje pružaju slične usluge. Nakon provedenog natječaja odabrali su, kako kažu, najbolju ponudu tj. tvrtku SENT UP d.o.o. koja će njihovim kupcima pružati usluge montaže i prijevoza na području cijele Hrvatske. Cijene su formirane međutim još uvijek nisu javno dostupne a bit će objavljene zajedno s IKEA katalogom, prvim na hrvatskom jeziku.

‘Odbili smo Ikeu, nećemo bez nje propasti’
Među onima kojima će otvaranje Ikee Hrvatska utjecati na biznis je i tvrtka Mrav. Njoj je prijevoz robe iz austrijske Ikee bio dodatna usluga uz uobičajeni prijevoz i usluge selidbe.
S obzirom na to da ovaj švedski div svojim kupcima nudi i uslugu dostave
i montaže namještaja, kontaktirali su i tvrtku Mrav. ‘Zvali su nas
prije šest mjeseci s idejom da im budemo službena dostava. No njihovo
potraživanje višestruko je iznad naših kapaciteta. Tražili su 500
dostava i 200 montaža tjedno, 60 zaposlenika, 18 kombija i sav hardver i
logistiku. Mi smo im na toj ponudi ljubazno zahvalili. Nama je takvo povećanje posla bilo nemoguće prihvatiti’, kaže za tportal.hr Marko Lovrinčić, vlasnik tvrtke Mrav.
Kaže da im je dostava iz Graza bila dodatna, no ne beznačajna usluga.
Nada se kako će biti upita kupaca posebice s mora, za dostavom iz
zagrebačke Ikee. ‘Pitanje je kakva će biti konkurencija i potražnja. U
svakom slučaju, nećemo propasti bez Ikee’, zaključuje Lovrinčić.



