
Glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske (SPH) Predrag Brazzoduro u
ponedjeljak je ocijenio da hrvatska administracija treba promijeniti
pristup prema pomorcima te da Hrvatska još nije pomorska zemlja, jer su u
pomorskim zemljama sva ministarstva opredjeljena za razvoj i pomoć
pomorstvu, a ne, ako jest, samo resorno ministarstvo.
Brazzoduro je osvrćući se na događanja i učinjeno u 2014., istaknuo da
je ove godine Vlada konačno prihvatila program sufinanciranja ukrcaja
vježbenika na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za 2015. i
2016. te da je riječ o hvalevrijednoj, ali i, uobičajeno, manjkavoj
odluci.
Smatra da izmjenama Pomorskog zakonika treba riješiti pitanje
vježbeničkog staža i beneficiranog staža te da je hrvatska
administracija zakazala u slučaju primjene uredbe za pomorce koji plove
na norveškim brodovima, zbog čega mnogim hrvatskim pomorcima prijete
otkazi.
Prema Brazzaduru, ovu godinu obilježio je i slučaj broda Ane,
koji se nalazi u splitskoj luci, a čiji pomorci još nisu uspjeli
naplatiti ukupno oko 150.000 američkih dolara za plaće.
Uza sve strategije, manjka sluha za pomorstvo
Istaknuo je da je SPH sudjelovao u pregovaranju u vezi s
dodatkom Konvencije o radu pomoraca iz 2006., čime je dogovorena bolja
zaštita pomoraca i obitelji u slučaju bankrota brodovlasnika, plaćanja
repatrijacije i isplate naknada u slučaju povreda na radu.
Ove godine pokušana je privatizacija Jadroplova, a najnovija
događanja govore i o preuzimanju Splitske plovidbe, rekao je Brazzoduro
ističući da je u 2014. izgubljena još jedna kompanija – Lošinjska
plovidba, te da, uza sve strategije pomorskog razvitka, manjka sluha za
pomorstvo.
U nastavku je pomoćnik glavnog tajnika za kolektivne ugovore i
kolektivno pregovaranje Vladimir Svalina rekao da je pregovaranje
otežano jer brodari trpe posljedice krize, pa je teško razgovarati o
povećanju plaća.
Istaknuo je da ohrabruje što su hrvatski časnici zadržali visoka
mjesta na tehnološki visokozahtjevnim brodovima, ali i da je
konkurencija velika.
Najavio je da će se predstavnici sindikata i udruge brodara Mare
Nostrum, koja zapošljava oko 4000 pomoraca, sastati u siječnju
sljedeće godine dodavši da će, iako u toj udruzi iskazuju želje da
zamjene naše pomorce sa stranima, cijena rada biti ista i da ne može
biti niža.
Svalina je rekao da očekuje i razgovore s predstavnicima
nacionalnih brodara koji obavljaju linijski pomorski promet, među kojima
je i Jadrolinija. Sezona je bila dobra, prihod je ostvaren, država
sufinancira prema ugovorima, pa se nadamo da će povećati plaće i platiti
sate koje do sada nisu platili, rekao je.
Svalina je još dodao da se brodarstvo u cjelini mijenja, da je
sve više pod udarom jeftinog novca iz Amerike i fondova koji ulaze u taj
posao te da se stoga na tržištu pojavljuje više brodova no što je
potrebno i da se smanjuju vozarine.



