Vlada RH

Od 1. prosinca više trošarine na duhanske proizvode

Za cigarete koje po kutiji koštaju do 22 kune povećanje cijene bi trebalo biti 58 lipa po kutiji, a za skuplje od 17 do 55 lipa po kutiji

Uredba o visini trošarine na cigarete, sitno rezani duhan i
ostali duhan za pušenje, usvojena na sjednici Vlade u četvrtak,
predviđa više trošarine na duhanske proizvode od važećih,
temeljem kojih, kako je istaknuto, maloprodajna cijena cigareta
ne bi smjela poskupjeti za više od jedne kune po kutiji.

Državni tajnik u Ministarstvu financija Željko Tufekčić podsjetio
je da je Hrvatskoj odobreno prijelazno razdoblje do kraja 2017.
godine za dizanje minimalne trošarine na cigarete na razinu one u
Europskoj uniji.

Ovom se uredbom, koja na snagu stupa 1. prosinca ove godine,
utvrđuje da će specifična trošarina s trenutnih 230 porasti na
265 kuna za tisuću komada cigareta, a proporcionalna trošarina će
se smanjiti s 38 na 36 posto od maloprodajne cijene cigareta.
Minimalna trošarina na cigarete povećat će se sa 648 na 679 kuna
za tisuću komada cigareta.

Na ostali duhan za pušenje trošarina se podiže s 500 na 550 kuna
za kilogram, dok trošarina za sitno rezani duhan ostaje 550 kuna
za kilogram.

Tufekčić je istaknuo kako je očekivani fiskalni učinak ove odluke
140 milijuna kuna na godišnjoj razini, a da se u maloprodajnim
cijenama ovo povećanje trošarina ne bi smjelo odraziti kao porast
cijene veći od jedne kune po kutiji.

Naime, pojasnio je, za cigarete koje po kutiji koštaju do 22 kune
povećanje cijene bi trebalo biti 58 lipa po kutiji, a za skuplje
od 17 do 55 lipa po kutiji.

Novosti u financiranju vodnog gospodarstva

Vlada je u saborsku proceduru uputila i prijedlog zakona o
izmjenama i dopunama Zakona o financiranju vodnog gospodarstva s
nacrtom konačnog prijedloga zakona.

Obzirom da se isporučitelji vodnih usluga u prijelaznom razdoblju
od donošenja Zakona o financiranja vodnog gospodarstva od 2009.
godine nisu osposobili niti osigurali financijska sredstva za
saniranje gubitaka vode u mreži te da projekt IWA metodologije
(za definiranje i smanjivanje gubitaka vode u sustavima javne
vodoopskrbe) nije u potpunosti proveden, zadržavanje modela
obračuna naknade za korištenje voda po zahvaćenim, a ne po
isporučenim količinama vode, dovelo bi do značajnih poskupljenja
vode, što bi predstavljao značajni udar na standard građana kao i
dodatno financijsko opterećenje javnih isporučitelja vodnih
usluga, a da cilj – sanacija gubitaka – ne bi bio ostvaren.

Stoga se predlaže privremeni način obračuna naknade za korištenje
voda i to za razdoblje od 1. listopada 2016. do 1. siječnja
2018., odnosno dok se ne steknu uvjeti ili dok se ne predloži
pravičniji model obračuna (s eventualnom izmjenom obveznika i
osnovice).

Prijedlogom zakona, između ostalog, želi se i spojiti namjena
potrošnje naknade za korištenje voda i naknade za zaštitu voda
tako da se omogući njihova preraspodjela prema projektima koje EK
ocijeni podobnim za sufinanciranje iz EU fondova.

U budućnosti se procjenjuje da će se od naknade za korištenje
voda ostvarivati 70 posto prihoda, a od naknade za zaštitu voda
oko 30 posto prihoda, dok su potrebe u planiranim ulaganjima iz
preuzetih obveza po direktivama EU – 23 posto ulaganja u javnu
vodoopskrbu, a 77 posto u javnu odvodnju i pročišćavanje otpadnih
voda.

Po postojećoj regulativi, naime, potrošnja sredstava od obje
naknade je ograničena pa se naknade za korištenje voda koriste za
financiranje gradnje u javnoj vodoopskrbi, a naknade za zaštitu
voda za javnu odvodnju i pročišćavanje.

Vlada predlaže izjednačavanje izračuna ‘redovnih’ i ‘povlaštenih’
mirovina

Izmjenama Zakona o mirovinskom osiguranju, Vlada, pak, predlaže
da se i ‘redovne’ i ‘povlaštene’ mirovine određuju i usklađuju na
isti način.

Naime, od kraja 2014. godine uveden je različit način
usklađivanja mirovina ostvarenih prema posebnim propisima, tzv.
povlaštenih mirovina, s onima koje se određuju prema općem
propisu, odnosno redovnih mirovina. Od sredine 2015. u to su
uključene i mirovine hrvatskih branitelja i članova njihovih
obitelji, i to dio mirovina koje se je financirao iz državnog
proračuna.

Takva je odluka donesena kako bi se utvrdilo, putem faktora
proračuna, visina sredstava iz državnog proračuna za dio mirovina
koje su priznate pod povoljnijim uvjetima i koje su stečene na
povoljniji način.

Ujedno je cilj bio uspostaviti takav sustav usklađivanja cijele
mirovine ili dijela mirovine s obzirom na izvor iz kojega se
financiraju ta prava, dakle iz doprinosa ili državnog proračuna.
No, kako se od 1. siječnja 2017. godine, uvodi jedinstvena
aktualna vrijednost mirovine, razlozi za razdvajanje mirovine na
dio mirovine za staž osiguranja i dio prema posebnom propisu
pokazao se nepotrebnim, jer će se to pitanje urediti posebnim
pravilnikom.

Stoga se ovim zakonskim izmjenama predlaže ukidanje posebne
aktualne vrijednosti mirovine u mirovinskoj formuli prema kojoj
se izračunava i usklađuje mirovina ili pripadajući dio mirovine
prema posebnim propisima te se izjednačava način određivanja i
usklađivanja i redovnih i povlaštenih mirovina.

Također, predlaže se i ukidanje instituta razdvajanja mirovine,
prema kojem su se povlaštene mirovine razdvajale na dio mirovine
za staž osiguranja, koji se financira iz doprinosa, i na dio
mirovine pripadajućeg prema posebnom propisu, koji se isplaćuje
iz proračuna.

Predloženim zakonom povećali bi se rashodi u državnom proračunu
Republike Hrvatske i to za 96 milijuna kuna u 2017., 127 milijuna
kuna u 2018. te 205 milijuna kuna u 2019. godini. Kako bi se nova
pravila za izračun mirovina mogla početi primjenjivati od 1.
siječnja iduće godine, Vlada predlaže Saboru donošenje ovog
zakona po hitnom postupku.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest