
Lansiran u sklopu liberalizacije tržišta 2004. godine kao alternativni domaći telekomunikacijski operater, Optima Telekom je prošao pravi poslovni roller coaster da bi danas opet bio u fokusu pažnje kao moguća okosnica za formiranje snažnog trećeg operatera u Hrvatskoj koji bi bio kadar nuditi cijeli spektar usluga.
Trenutno je kao fiksni telekomunikacijski operater prisutan u
više od 100 hrvatskih gradova i hvali se s više od 3000
kilometara vlastite optičke mreže, a nakon predstečajne nagodbe
2014. godine i života pod upravom Hrvatskog Telekoma, Optimi je u
međuvremenu pripojen H1 te se upravo na međunarodnom natječaju
traži novi vlasnik. Temeljni kapital je 694 milijuna kuna, kako
je to pretvaranjem dijela dugova u vlasništvo “izračunato” u
predstečajnoj nagodbi, a svoje dionice zajednički prodaju
Zagrebačka banka (drži 36 posto) i HT holding (17 posto).
Koliko bi potencijalni kupci bili spremni izdvojiti za većinski
udjel u Optimi, pitanje je na koje se odgovor čeka do početka
ožujka, kako je predviđeno natječajem. “Teško je procijeniti
vrijednost kompanije s obzirom na to da je upitno može li Optima
Telekom financirati dug iz operativnog poslovanja. Svakako nema
govora o vrijednostima koje se u posljednje vrijeme spominju
temeljem nerealno visoke cijene dionica na burzi jer je iz
objavljenih financijskih izvještaja jasno kako bez dodatnog
financiranja nisu mogli ispuniti obveze iz predstečajne nagodbe
niti postići pozitivan cash flow. Dakle, vrijednost transakcije
će najviše ovisiti o poslovnim planovima ponuditelja i detaljnom
due diligenceu”, kaže Đuro Lubura, konzultant i sudski
vještak za telekomunikacije.
Za koga je to zanimljiv “fiksni zalogaj”, dok se iščekuju velika
ulaganja u domaću mrežnu infrastrukturu i usluge, posebno optike
i 5G tehnologije?
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) je u svojem
rješenju iz 2017. godine navela namjeru da se kroz postupak
prodaje “otvori mogućnost stvaranja trećeg operatora na hrvatskom
telekomunikacijskom tržištu”. Prevedeno, to bi trebalo značiti da
bi iz takvog scenarija profitirali potrošači jer bi veća
konkurencija donijela niže cijene usluga. AZTN je utvrdio da će,
u slučaju da stignu dvije ili više jednako vrijednih ponuda,
prednost imati ponuditelj koji u trenutku kupnje nije na
hrvatskom tržištu.
Suvlasnik Optime i vodeći davatelj telekomunikacijskih usluga u
Hrvatskoj, Hrvatski Telekom, morao je raspisati natječaj za
prodaju upravo prema rješenju AZTN-a. U njihovim je rukama,
ocijenjeno je, (pre)veliki telekomunikacijski kolač. U sastavu
grupe su, uz HT, već i Iskon Internet, Combis i Evo TV. Iz
konkurentskog A1, koji navodi da je “operater s najraširenijom
optičkom mrežom za superbrzi internet”, više su puta najavili da
ih Optima zanima, htjeli su je preuzeti i prije nekoliko godina.
Neki od naših sugovornika, dobri poznavatelji domaćeg svijeta
telekomunikacija, smatraju da je najvjerojatniji scenarij upravo
da se s ponudom javi A1, koji je dosad preuzeo B.net, Amis i
Metronet.
Poslovni kuloari, doduše, nagađaju da bi iznimno zainteresiran
mogao biti i novi vlasnik Tele 2, United Group. Upitno je,
međutim, može li taj regionalni telekomunikacijski i medijski
igrač premostiti prepreku iz Zakona o elektroničkim medijima.
United Group je, naime, vlasnik Nove TV i N1 televizije, a zakon
kaže da nije moguće istovremeno obavljanje djelatnosti nakladnika
televizije i pružatelja medijskih usluga, te pružanje usluge
prijenosa TV programa uz plaćanje naknade. I novi prijedlog
zakona, koji je upravo u proceduri rasprave, predviđa isto
ograničenje.
“U nepokretnim komunikacijama postoje samo dva ozbiljna igrača na
tržištu – Hrvatski Telekom i A1 Hrvatska, a to je problem jer s
dva takmaca ne postoji zadovoljavajuća razina tržišnog
natjecanja”, kaže Đuro Lubura. Smatra da bi bilo dobro kad bi
treći igrač ušao na fiksno tržište, ali tu opciju ocjenjuje
najmanje realnom jer se pokazalo da bez sinergije s mobilnim
uslugama nije jednostavno opstati na tržištu. “A1 Hrvatska i
United Group ovog trena jedini su realni pretendenti za kupnju
Optima Telekoma.
Nažalost, iako bi za razvoj tržišnog natjecanja bilo najbolje da
Tele2 svoje poslovanje oplemeni fiksnim uslugama i preuzme Optimu
Telekom, Hrvatska je jedna od rijetkih zemalja koja ima tako
rigidno zakonodavstvo prema kojem bi preuzimanje Optime od strane
Tele2 ili druge članice United Group moglo biti problematično jer
ta grupa u portfelju ima Novu TV, N1 televiziju i dosta prava na
atraktivne medijske sadržaje”, kaže Lubura. Zaključak se nameće
sam: A1 Hrvatska ima najviše šansi. “To ne mora biti ni tako loše
ako HAKOM kao sektorski regulator bude dobro radio svoj posao, a
AZTN bude vodio računa da ne bude nedopuštenih dogovora tržišnih
takmaca na štetu potrošača”, smatra Lubura.
Na potencijal predstojećeg raspleta u “nepokretnim
komunikacijama” na domaćem tržištu, koje je prošlo kroz duboku
konsolidaciju od vremena liberalizacije, treba gledati i kroz
prizmu globalnih trendova u toj industriji: telekomunikacijske
kompanije ne žele biti tek pružatelji infrastrukturnih usluga,
sve se više guraju i u ulogu isporučitelja sadržaja – sportskog,
filmskog, zabavnog. To je teren na kojem hvataju nove korisnike
preko premium, sportskih, informativnih i raznig drugih tematskih
paketa. Tako, primjerice, HT kroz MAX TV u osnovnom paketu
reklamira više od sto programa. Sada ima i Evo TV, “novu
generaciju digitalne televizije” koju je preuzeo od Hrvatske
pošte, a i Iskon nudi usluge telefonije i digitalne televizije.
A1Hrvatska pak nudi paletu programa preko A1 TV, a razvoj mu je
dobrim dijelom omogućila i svojedobna akvizicija B.neta.
Konkurencija među vodećim telekom operatorima najžešća je upravo
u sportskim sadržajima (HT nudi Arenu, primjerice, a A1
PlanetSport), dok je United Group vlasnik SportKluba, skupa
sportskih kanala koji se emitiraju putem IPTV-a i satelita u
cijeloj regiji, pa i u Hrvatskoj, gdje se emitiraju utakmice
popularnih nogometnih liga. Na tom je terenu uvijek živo, pa je
tako Iskon nedavno raskinuo ugovor sa SportKlubom (u vlasništvu
United Group) i odsad sportski nastrojenim korisnicima nudi
Arenasport. Potez su u medijima objasnili previsokom cijenom koju
je SportKlub tražio pri obnovi ugovora.
U Hrvatskoj već godinama ako želite legalno gledati prijenose
svih najkvalitetnijih sportskih događaja na TV ekranu mjesečno
morate potrošiti bogatstvo. A kad je već tako, onda je razumljivo
da među sportskim programima vlada borba za osiguravanje
televizijskih prava.
HRT je kao javnosti najdostupniji program osigurao prava na dva
najveća sportska događaja u 2020. godini, Olimpijadu u Tokiju i
Europsko nogometno prvenstvo. Posebno je zanimljiva priča o
dobivanju prava za Euro jer se godinu dana ranije s njima hvalio
Sport Klub. No, javna televizija je tijekom pregovora uspjela
složiti takvu ponudu da je privatna United Media koja stoji iza
Sport Kluba, Nove TV i N1 Televizije pristala preprodati prava
HRT-u. U suprotnim bi utakmice hrvatske reprezentacije bile u
programu Nove TV, a ostatak Europskog prvenstva na Sport Klubu.
Sport Klub, Arena Sport te od prije godinu i pol Planet Sport su
tri glavna sportska programa dostupna u Hrvatskoj koja na prava
godišnje troše desetke milijuna eura. Arena Sport je prije godinu
dana otišao izravno u SAD po prava prijenosa NBA utakmica (dotad
na Sport Klubu), a Planet Sport neuspješno pokušao preuzeti
englesku Premier ligu. Događa se i da se ne čekaju službeni
natječaji prodavatelja prava, nego se odlazi izravno na noge
vlasnicima.
S obzirom na to da operateri od sportskih programa traže veliki
broj programa uživo, tako se u njihovim programima nalaze i
prijenosi natjecanja koja “nikog ne zanimaju”: druga slovenska
nogometna liga, treća njemačka nogometna liga, albanska nogometna
liga… Arena Sport i Sport Klub su u jednom trenutku krenuli
kupovati “sve živo” kako bi Planet Sport koji se tada pokretao s
ekskluzivom Lige prvaka imao što manje sadržaja uživo. Iz kuta
korisnika kojima su sportski događaju kriteriji za odabir, bit će
zanimljivo vidjeti kako će završiti priča o United Medijinu
preuzimanju Tele 2 i Optima Telekoma.
Ako United Media realizira akvizicije, imat će infrastrukturu
poput HT-a i A1 i i Sport Klub moći ekskluzivno vezati za
vlastitog operatera kao što je Planet Sport vezan za A1 (i Bnet),
a Arena Sport za HT (i Iskon).Druga je mogućnost da za sebe
ekskluzivno veže novi program čije pokretanje se uskoro očekuje,
Nova Sport. Takva situacija se već dogodila u Srbiji, a na
programu Nova Sport prikazuje se premium sadržaj sportskih
događaja na koja prava ima Sport Klub.
Čini se da će sadržaj, i to pogotovo sportski, biti glavno oružje
u velikoj borbi telekoma za tržišni udjel i gledatelje, stoji u
novom broju Globusa.