Biznis

vizionar

Što nas Steve Jobs može naučiti o uspjehu?

Što nas Steve Jobs može naučiti o uspjehu?
Siegle Jochen/DPA/PIXSELL

O njemu možemo misliti sve najbolje ili sve najgore. Možemo mu se diviti. Možemo ga smatrati vrhunskim poduzetnikom i inovatorom. Možemo misliti kako je bio veliki zastrašivač lošeg karaktera ali ne možemo poreći da je Steve Jobs bio vizionar.

Vizionar koji je pokrenuo posao iz garaže. Koji nije samo osmislio proizvod nego cijelu industriju i poslovnu filozofiju. Steve Jobs promijenio je način kojim gledamo na računala i od njih učinio proizvod koji uzimamo zdravo za gotovo ali bez kojega ne možemo živjeti, a ni raditi.

Na pitanje koje je njegovo najveće postignuće odgovorio je “Apple, kompanija”, a danas mnoge poslovne škole i fakulteti diljem svijeta proučavaju njegovu poslovnu filozofiju u nadi da će otkriti tajnu uspjeha i prenijeti je budućim generacijama.

Postoji li uopće tajna uspjeha ili je riječ o mitu? Možemo li naučiti formulu napamet i primijeniti je na sebi? Je li moguće u potpunosti iskopirati nečiju poslovnu ili životnu filozofiju i očekivati iste rezultate?

Na ova pitanja nema univerzalnog odgovora ali jedno je sigurno, Steve Jobs promijenio je svijet iz garaže i osnovao jednu od najvećih i najmoćnijih kompanija na svijetu. Kompaniju koja je u manje od 5 godina postojanja zaradila milijardu dolara.

Kompaniju koja i danas počiva na njegovoj filozofiji, vjerovanjima i visokim standardima koje je postavio te očekivao od sebe i od drugih u svojoj okolini. Nije teško osmisliti proizvod ili uslugu. Nije pretjerano teško ni pokrenuti biznis iz garaže, posebno u današnje vrijeme interneta i moderne tehnologije.

Teško je osnovati kompaniju koja će desetljećima donositi nevjerojatan profit, biti lider u području dizajna i performansi i promijeniti način na koji ljudi gledaju na tehnologiju, mobilne telefone i osobna računala.

Apple nije samo kompanija koja se bavi tehnologijom, gadgetima i softverom. Apple je kompanija koja prodaje lifestyle i snove, a to uspješno radi već desetljećima. Jobsov cilj je bio izgraditi dugotrajnu i izdržljivu kompaniju u kojoj će ljudi biti motivirani raditi savršene proizvode koji će odgovarati njegovim visokim standardima. Profit je bio važan za cijelu priču, jer budimo realni, nitko ne radi iz hobija, ali nije bio primarni cilj.

Steve Jobs imao je viziju na kojoj je izgradio Apple i postavio čvrste temelje koji stoje i danas. Držao se svoje poslovne i životne filozofije te vjerovao da samo oni koji su dovoljno ludi i neustrašivi mogu uspjeti u realizaciji svojih ideja.

Od Jobsa se mnogo toga može naučiti o pokretanju biznisa, upornosti, vizionarskom načinu razmišljanja i najvažnije od svega – vjerovanju u snove. Iako možda ne možemo biti uspješni poput njega (a i zašto bismo morali?), možemo usvojiti njegovu filozofiju i primijeniti je na vlastitom primjeru kada je moguće.

Što nas Steve Jobs može naučiti o uspjehu?

Važno je slijediti svoju strast

Strast je onaj nevidljivi pokretač koji dijeli uspješne od neuspješnih ljudi. Koliko god su ustrajnost, naporan rad i disciplina važni faktori pri postizanju uspjeha, toliko je važno osjećati strast prema onome što radimo.

Jobs je izjavio kako ljudi sa strašću mogu promijeniti svijet nabolje jer su samo oni dovoljno uporni, ludi i zaljubljeni u svoj posao da neprestano dolaze do novih kreativnih rješenja i imaju volje generirati ideje koje će ostaviti pozitivan utjecaj na čovječanstvo.

Potrebno je pronaći smisao u poslu kojim se bavimo

Strast je pokretačka sila ali smisao je ono što nas gura u smjeru konačnog odredišta. Jedini način da radimo dobar posao je da radimo ono što volimo ali da bismo voljeli svoj posao moramo u njemu pronaći viši smisao od mogućnosti plaćanja računa. Kada su Jobs i Wozniak osnovali Apple 1976. godine, Jobsova ideja je bila da svako kućanstvo posjeduje jedno računalo. Želio je da tehnologija bude dostupna svima.

Bez smisla i razloga zbog kojega počinjemo nešto raditi teško je očekivati rezultate i uspjeh. Svaki posao, koliko god ga voljeli i bili strastveni prema njemu ima dobrih i loših strana. Svaki posao ima kompliciranih, teških i nezanimljivih dijelova i zadataka.

U svakom poslu ćemo, prije ili poslije, naići na teškoće i izazove, a njih će bez jasno zacrtane vizije i smisla biti teško pobijediti.

Neka bude jednostavno

Ne možemo li objasniti svoj posao u dvije jednostavne rečenice koje svatko može razumjeti može značiti ili da ni nama nije potpuno jasno što radimo ili smo toliko zakomplicirali cijeli proces da se iz njega ne može dogoditi ništa dobro.

Jednostavnost je najveća forma profinjenosti, govorio je Jobs, i iz tog razloga unosio jednostavnost u sve što je radio, od dizajna i strategije do tehnoloških procesa. Onog trenutka kad pojednostavimo svoj posao i olakšamo sebi i svom timu svakodnevne zadatke i rezultati će biti bolji.

Najvažnije je odlično korisničko iskustvo

Graditi svoju kompaniju oko kupaca najbrži je put do uspjeha. Kupci najradije surađuju s onima koji posluju na transparentan način, nude dodanu vrijednost te odlično korisničko iskustvo.

U vremenima velike konkurencije rijetko tko si može dopustiti ignoriranje želja, potreba i pitanja svojih kupaca i ciljane publike. Upravo iz tog razloga važno je saznati što je više moguće o svojim kupcima i pružiti im ono što trebaju.

Na taj način se gradi povjerenje između kompanije i kupaca iako je to samo pola puta do uspjeha. Potrebno je nuditi proizvode i usluge koje su njima potrebne te im pružiti dodanu vrijednost ili omogućiti rješavanje problema.

Potrebno je pričati priče

Svatko tko je gledao barem jednu Jobsovu prezentaciju vezanu uz predstavljanje novog proizvoda zna koliko je odličan govornik i motivator bio. Da bi se kupci vezali za proizvod koji nudimo, moramo ispričati priču oko tog proizvoda.

Priča mora biti zanimljiva, maštovita, strastvena i privlačna. Mora nuditi obećanja ali ih treba i ispuniti. Mora ponuditi rješenje problema. Mora potaknuti na sanjanje i najvažnije, mora u kupcima probuditi želju da posjeduju ono što prodajemo jer imaju osjećaj da bez toga ne mogu živjeti.

Treba prodavati snove, a ne proizvode

Onog trenutka kad počnemo prodavati životni stil, a ne proizvod ili uslugu, imat ćemo uspjeha u onome što radimo i početi ostvarivati profit. Proizvod sam po sebi ne dovodi nužno do profita. Do profita dovodi želja kupaca da posjeduju taj proizvod, a želja se može izazvati dobro ispričanom pričom.

Kupcima uglavnom nije stalo do nas, do naše kompanije ili ideje. Stalo im je do njih samih, do njihovih vlastitih snova i do problema koje moraju riješiti. Možemo li pomoći svojim kupcima da ostvare svoje snove, osvojit ćemo njihova srca zauvijek.

Krenimo malim koracima ali s velikim konačnim ciljem na umu

Nije lako voditi svoj vlastiti posao, posebno ako smo tek početnici u onome što radimo. Informacije se nakupljaju, zahtjeva je sve više, sami smo sebi šef i zaposlenik i svaki dan otkrivamo nove detalje o kojima ništa ne znamo, a svjesni smo da ih moramo svladati što je prije moguće kako bismo mogli uspješno poslovati.

Ambicije i želje su velike, ideje se rađaju svakog trenutka što ga provedemo budni (a ako smo vizionari možda ih i sanjamo) i lako je, nakon nekog vremena, osjetiti posljedice izgaranja, stresa i kroničnog umora.

Najbolje rješenje za taj problem su mali koraci. Ne brinuti se oko previše problema, posebno onih koji se još nisu dogodili. Misliti na sutra ali ne gledati predaleko u budućnost. Fokusirati se na ideju po ideju, a nakon postavljanja čvrstih temelja krenuti dalje s razvojem i inovacijama.

Zdravo je riješiti se ograničenja

Ograničenja u načinu razmišljanja. Ograničenja u načinu na koji vidimo sebe i svoje sposobnosti ali i druge ljude u svojoj okolini. Ograničenja koja namećemo samima sebi i koja nam nameću drugi.

Imamo jedan život i ne bismo ga trebali potrošiti na ispunjavanje tuđih očekivanja i snova. Ne smijemo dopustiti da mišljenja drugih ljudi utječu na nas i naše postupke. Najvažnije od svega, da bismo bili uspješni moramo naučiti slušati svoj unutarnji glas i intuiciju jer rijetko kada griješe.

Naučimo reći ne

Koja je najteža riječ za izreći? Za većinu ljudi to je riječ ne. Tako mala, a tako moćna i govori puno o nama i našem karakteru. Mnogi ljudi ne znaju reći ne. Mnogi bi željeli moći odbiti nešto što im se ne sviđa, za što nemaju vremena ili im se nikako ne uklapa u raspored.

Steve Jobs je poznat po izreci da je ponosan na ono što nije napravio kao i na ono što je napravio. Za uspjeh u svemu što radimo potrebno je naučiti reći ne i bez grižnje savjesti se posvetiti sebi i svom poslu. Naučimo reći ne onome što nas ometa, što nam krade vrijeme i što nas ne čini produktivnima.

Uspjeh je nemoguće postići bez odličnog tima

Iza svake uspješne osobe stoji još nekoliko ljudi koji mu ili joj drže leđa. Obitelj u kojoj smo odrasli određuje kakvu ćemo ličnost razviti ali obitelj ne možemo birati, možemo se samo nadati da će biti dobra, puna podrške i motivirati nas onda kada nam motivacija zatreba, a disciplina zakaže.

Svoj tim i ljude kojima ćemo se okružiti u životu i u karijeri možemo birati i moramo izabrati dobro. Ljudi s kojima smo se okružili su oni ljudi koji će utjecati na nas i oblikovati nam budućnost.

Za uspjeh svakog poslovanja i realizaciju poslovne ideje najvažniji su ljudi. Prilikom zapošljavanja nisu toliko važne kvalifikacije i iskustvo nego energija, inteligencija i strast osobe da radi posao odgovorno i kvalitetno.

Dobro sastavljen tim koji se sastoji od ljudi koji dijele ljubav prema brendu, integritet, koji se slažu ali i kritički propituju svoje i tuđe mišljenje, najbrži je put do uspjeha u poslu.

Za poslovni uspjeh potrebno je izaći iz zadanog kalupa, misliti izvan kutije (ili još bolje, kao da kutije ni nema), kritički razmišljati, propitkivati sebe, svoje odluke i cijeli svijet, razmišljati drukčije i ne bojati se tuđeg mišljenja, kritike ili osude.

Najvažnije od svega, potrebno je sanjati velike i ambiciozne snove ali i kontinuirano raditi na njihovom ostvarenju. Sve je moguće ali samo onima koji se ne boje pokušati.

Ivana Šulc za Poslovni Puls


Reci što misliš!