Biznis

Kriza

Brodare očekuju teške godine

Brodare očekuju teške godine

Za brodare dolaze teški dani

Samo u nekoliko mjeseci promijenila se klima u brodarskoj industriji - od euforije do strahovanja od budućnosti. Glad Kine za sirovinama potrebnim njezinim tvornicama te kineski finalni proizvodi koji su putovali u obratnom smjeru, prema Zapadu, donijeli su brodarima prošle godine rekordne zarade. Međutim, hipotekarna kriza u SAD-u i sve skuplja nafta guraju industriju u ozbiljne probleme.

Problemi u Americi koji su uzrokovali globalnu financijsku krizu značili su za brodare otkazivanje već dogovoreni narudžbi i manju potražnju. Zbog pada trgovine tvrtka Jinhui Holdings iz Hong Konga, jedan od većih igrača na tržištu, morala je u siječnju isplatiti četiri milijuna dolara zbog otkazivanja već naručenih brodova za prijevoz željezne rude, svaki vrijedan po 123 milijuna dolara. Dionice Jinhua nakon toga pale su više od 30 posto. Za usporedbu, tvrtka je od sredine 2006. do sredine 2007. upeterostručila vrijednost.

Da za brodare dolaze teški dani, dokazao je i potez danskog Moeller Linea, najvećeg svjetskog prijevoznika kontejnera. Danci su donijeli nesvakidašnju odluku da od travnja ove godine rute od Azije podijele s konkurencijom, sve kako bi srezali troškove poslovanja.

Naravno da je u prošlosti brodarska industrija već imala bezbroj uspona i padova, naročito u kasnim 90-ima, ali je uvijek bila, manje ili više, profitabilna. Međutim, danas, pokazuju analize, prihodi rastu, ali pada profit. Što je još najgore, povećana potražnja za brodovima u 2003. dovela je do rekordnih narudžbi brodogradilištima, pa se procjenjuje da se oko 60 posto svjetske trgovačke flote tek treba otisnuti na more.

Istovremeno, nedostatak posada i sve skuplja nafta povećava troškove, rastuća inflacija podiže vrijednost tereta, što dovodi do rasta troškova osiguranja. Manje su uštede moguće, prije svega smanjivanjem brzine plovidbe, kako bi se uštedjelo gorivo, no kupci i potrošači ne toleriraju kašnjenje.

Primjeri iz prošlosti pokazuju da brodarska industrija prva osjeti usporavanje globalne ekonomije, ali i prva profitira od njezinog oporavka. Ovaj put, kad do oporavka i dođe, barem neće nedostajati gotovih brodova.

 

 


Reci što misliš!