Biznis

Šoping

Modne marke u pola cijene

Modne marke u pola cijene

Outlet centri prvi put su se pojavili u Americi

Austrijska tvrtka Dayland zasad vodi u utrci gradnje prvog fashion outlet centra u Hrvatskoj. Osim što su na svojoj web stranici postavili sat koji pokazuje koliko je još preostalo vremena do otvaranja, živo je i na gradilištu pored Svetog Križa Začretja. Konkurencija, izraelska kompanija Denisra tek je ovih dana dobila građevinsku dozvolu za gradnju u Svetoj Heleni. Međutim, i oni, kao i Austrijanci, samouvjereno najavljuju otvaranje svog outleta krajem rujna ove godine.

Oba projekta su koncepcijski vrlo slična. Umjesto klasičnog trgovačkog centra i austrijski Roses Fashion Outlet i izraelski Prigan Outlet Centar izgledat će poput maloga grada s natkrivenim ulicama, šetnicama, trgovinama, restoranima, zabavnim parkovima i drugim objektima.

'Za razliku od outleta, naprimjer u SAD-u, koji su organizirani kao multibrand store u kojem su svi brandovi nalaze u jednom prodajnom prostoru, Roses je klasični outlet u kojem će svaka pojedina odjevna marka biti smještena u zasebnoj trgovini', objašnjava Patrick Franolić, direktor Spiller Farmera, agencije za konzalting nekretnina, koja vodi brigu o iznajmljivanju prodajnog prostora trgovcima.

Interes među zakupcima, tvrdi Franolić, izuzetno je velik i zasad je iznajmljeno više od 80 posto trgovina. Uglavnom se radi o domaćim brandovima te stranim koji su već prisutni u Hrvatskoj poput Levisa, Championa, Schiessera i dr. Velika internacionalna modna imena mogu se očekivati nakon što se otvori drugi dio Roses Fashion Outleta 2011. godine.

'Nekoliko svjetski poznatih brandova zatražilo je da se stave na listu čekanja. Računaju da će Hrvatska uskoro ući u Europsku uniju i tad ćemo im biti još atraktivnije tržište', najavljuje Franolić.

Outlet centri prvi put su se pojavili u Americi, da bi se tijekom 90-ih raširili i po Europi. Najčešće se nalaze uz autoceste u blizini većih gradova. Tako se i dva hrvatska grade u blizini Zagreba, s tim da je austrijski smješten u Zagorju uz autocestu Zagreb - Maribor, a izraelski na koridoru prema Varaždinu i mađarskoj granici. Za potrošače outleti su prije svega atraktivni zbog niskih cijena. Uglavnom je to roba koja je višak na skladištu ili su to izvansezonski modeli.

'Kupcima jamčimo najmanje 30 posto niže cijene tijekom cijele godine. S tim da će se često naći originalna roba jeftinija i za 50 do 70 posto', tvrdi Nenad Tepeš, predstavnik Prigan holdinga, Denisrine europske podružnice specijalizirane za gradnju stambenih i poslovnih objekata.

Iako je u medijima najavljivano da će outlet u Svetoj Heleni biti otvoren tijekom ljeta 2008, prije onoga u Zagorju, sad se planira otvaranje krajem rujna. Nakon što su nedavno dobili građevinsku dozvolu, kaže Tepeš, krenut će se sa zemljanim radovima, a u tvornici se rade betonske konstrukcije. Već je zakupljeno više od 50 posto trgovina, od toga većinu čine hrvatske modne marke, s tim da su svoj dolazak najavila, otkriva Tepeš, i tri-četiri jaka internacionalna branda koja još nisu prisutna na hrvatskom tržištu.

Trgovce u outlete ponajviše privlače povoljne cijene najma koje se kreću oko 15-ak eura po četvornom metru. Velik broj njih već ima svoje vlastite outlet trgovine, ali one su slabo poznate, a za potrošače je atraktivnije mnogo marki na jednom mjestu. Međutim, pitanje je mogu li na ovako malom prostoru opstati dva slična outleta koja ciljaju na istu publiku, ali i na iste modne brandove?

'Dva outleta previše su za tržište poput Hrvatske. Zbog toga je izuzetno važno da Roses otvorimo prvi te se tako etabliramo kod potrošača i trgovaca. Možda jedini prostor gdje bi mogao opstati još jedan outlet je lokacija u blizini Splita', kaže Franolić, dodajući da oni ne računaju samo na kupce iz Zagreba, već i na stanovnike šire regije, odnosno one koji su udaljeni od outleta 90-100 minuta vožnje automobilom. To je tržište koje obuhvaća i Austriju i Sloveniju i veličine je oko tri milijuna ljudi.

Drugog je mišljenja Tepeš, koji smatra da ima prostora za dva outleta jer su hrvatski potrošači izuzetno zainteresirani za kupnju. Osim toga, nastavio je, prema nekim informacijama, za gradnju outleta u blizini Zagreba su zainteresirane još dvije inozemne kompanije. U Priganu kao svoje potrošače vide sve one kojima će trebati 45 minuta automobilom da bi došli do outleta, odnosno oko dva milijuna stanovnika.

U svijetu je praksa da se neuspjeli outleti prenamijene u logističke centre - skladišta. Hoće li to biti slučaj i u Hrvatskoj?

 

 

 


Reci što misliš!