Biznis

Nema posla

Do kraja godine 3.000 građevinara ostaje bez posla

Do kraja godine 3.000 građevinara ostaje bez posla

'Država nema novca, banke ne daju povoljne kredite, investicija je sve manje i gubitak radnih mjesta je neminovan'

Oko 3.000 radnika u građevinskom sektoru izgubit će posao do kraja godine, najviše u velikim građevinskim tvrtkama, koje su ostale bez ugovorenih poslova u gradnji autocesta vrijednih gotovo milijardu eura.

Recesija se itekako osjeća, jer je u ovom trenutku oko 1.000 radnika na čekanju, a oko 500 ih je već dobilo otkaze, ne samo u tvrtkama uposlenim u cestogradnji, već i onima koje se bave stanogradnjom ili proizvodnjom građevinskog materijala.

Sasvim precizne evidencije nema, ali je nažalost sigurno da je situacija i gora, jer veliki broj malih obrtnika radi malo ili nikako, te pritom imaju ogromne probleme s nelikvidnošću. Riječ je o dijelu sektora u kojem postoji veliki broj tzv. lažnih radnih mjesta, jer su radnici na čekanju, većinom s minimalnim ili nikakvim primanjima. Oni u zoni sive ekonomije, odnosno neprijavljeni radnici ili s minimalcem i ostatkom plaće isplaćenom na ruke, bili su prvi na udaru. Njih državni proračun neće tako jako osjetiti, ali i oni jednako ulaze u sve veću vojsku nezaposlenih i siromašnih građana Hrvatske.

Mirko Štorga, predsjednik Sindikata graditeljstva Hrvatske naglašava kako je nažalost vrlo realna procjena o 3.000 izgubljenih radnih mjesta u narednih nekoliko mjeseci.

'Pad je sveprisutan, prvo u blokiranim ugovorima u cestogradnji, padu gradnje stanova i s time vezanom proizvodnjom materijala. Građevinarstvo je dosad donekle odolijevalo zaslugom ranije potpisanih ugovora, ali sada predstoje teški dani. Bojim se da nas pogotovo u prosincu čeka pravi užas', ističe Štorga.

Njegove riječi u dobrom dijelu potvrđuje i direktor Udruge poslodavaca graditeljstva, Zdenko Karakaš, koji ipak nešto drugačije analizira razloge nezavidne situacije. Jedan od problema leži u činjenici da su velike građevinske tvrtke izrasle u najvećem dijelu na državnim investicijama, ponajviše u cestogradnji, pa se tako od 2004. do danas broj radnika povećao za čak 80 posto. Građevinarstvo ima strukturni problem, jer je riječ o umjetno napuhanoj djelatnosti kroz investicije države, čija je razina prije ili poslije morala pasti. To se sada i događa.

'Država nema novca, banke ne daju povoljne kredite, investicija je sve manje i gubitak radnih mjesta je neminovan. Međutim, apsurdno je da tvrtke kao što su Hidroelektra, Viadukt, Skladgradnja, Konstruktor i druge ne žele raskinuti u proljeće potpisane ugovore o gradnji autocesta, jer su ti ugovori mrtvo slovo na papiru i predstavljaju prepreku nastojanju da se dođe do povoljnijih sredstava za investicije.

To su nerealni ugovori, katastrofalno odrađeni, potpisani bez osiguranog financiranja i bez programa gradnje. Naravno da bi to trebalo istražiti i pozvati na odgovornost one koji su to omogućili i proveli u državnim institucijama i tvrtkama', ističe Karakaš, dodajući da je apsurdno da se država muči u nastojanju da raskine ugovore, koje je sama pripremila i potpisala samo nekoliko mjeseci ranije.

Riječ je o ugovorima za gradnju mosta Drava i koridora 5C, autoceste Dubrovnik-Doli i autoceste Zagreb-Sisak koji izravno otvaraju pitanje odgovornosti onih koji su o investicijama u cestogradnji odlučivali. Prije svih je to bio bivši premijer Ivo Sanader, a onda i resorni ministar Božidar Kalmeta, koji sada ne može te ugovore raskinuti. Ne treba zaboraviti ni predsjednika Uprave HAC-a Juricu Prskala, koji je u cijelom poslu prvi operativac. Svi oni dijele odgovornost za loše poslovne odluke, za kratkovidnu politiku i sklapanje ugovora bez pokrića usred žestoke krize i recesije.

 


Reci što misliš!