Biznis

Medijsko tržište

Ivica Todorić kontrolira medijsko tržište u Hrvatskoj

Ivica Todorić kontrolira medijsko tržište u Hrvatskoj

Nakon što je postalo jasno da Todorić kao pravi "gazda" preko svojih poslušnika nastoji uvesti radnu normu za novinare

Jedan od najutjecajnijih hrvatskih tajkuna, vlasnik "Agrokora" Ivica Todorić, sve ozbiljnije kroz prodajno-distribucijsku mrežu kontrolira medijsko tržište u Hrvatskoj, tvrde Novosti, tjednik srpske zajednice u Hrvatskoj.

Uz to što već posjeduje novinsko-prodajnu mrežu Tisak, Todorić je od Europapress holdinga nedavno kupio lanac kioska "Slobodne Dalmacije", a uskoro će postati i suvlasnik EPH-ovog poduzeća za maloprodaju i distribuciju pretplate Press-Express.

Agrokor navodi tržište prema svom interesu i određuje cijene oglasnog prostora, tvrde Novosti i dodaju kako nitko osim Todorića ne zna precizne podatke o stvarnoj prodaji novina u zemlji, pa se na izdanja pod njegovim pokroviteljstvom dodaje još oko 20 posto primjeraka koji nisu u slobodnoj prodaji, nego se besplatno dijele.

 "ABC sustav (Audit Bureau of Circulations) - međunarodno standardizirani model objektivne procjene prodane naklade - stoga u Hrvatskoj gotovo nitko ne želi prihvatiti, odnosno Todorić ne želi. Tek nedavno su izdani prvi ABC-certifikati u Hrvatskoj, i to časopisu za djevojčice 'Lillifee' (SAK Media), tjedniku 'Lider' (Lider press) i listu 'Oglasnik' (Oglasnik).

Bez rasturanja takvoga dvojnog Todorićeva utjecaja na medije ne može ni biti govora o zaštiti tržišnog natjecanja, niti o medijskim slobodama, ukoliko se taj pojam uopće može staviti u istu rečenicu s većim privatnim izdavačima. Jer, sve dok to traje, rasprava o dogovaranju cijene izdanja među njima je obična lakirovka - radi se o dogovoru Todorića s Todorićem" upozorava list.

S druge pak strane medijska kuća EPH u većinskom vlasništvu Ninoslava Pavića, već je dugo u financijskim poteškoćama, jer je izdavaštvo opteretio drugim nemedijskim interesima poput turizma ili trgovanja nekretninama. EPH je, uz to, zadužen s navodno 130 milijuna eura raznih kredita - počevši od Hypo banke sa 27 milijuna utrošenih na zgradu u Koranskoj ulici u Zagrebu, o čijoj se prodaji već dugo priča u kuloarima - kao i sa 70 milijuna duga prema dobavljačima, tvrdi list.

Iz toga se izvlači zaključak kako su, "uz novinare i čitatelje, najveći problem Ninoslava Pavića i novine same", zbog čega Pavić EPH pokušava prodati drugom tajkunu, a među potencijalnim se kupcima spominje Danko Končar.

 "Slobodna Dalmacija, kao sastavni dio EPH, čije je vlasništvo najvećim dijelom raskrčmljeno - Todorić je dobio i centralnu zgradu u Splitu i kioske - a sam je novinski sadržaj planski trivijaliziran, mada nitko ne zna sadržaj kupoprodajnog ugovora za Slobodnu Dalmaciju između države i Pavića, dakle, dospjela je u naročitu nevolju, čiji su pravi uzrok novinarima priznali i zamjenik predsjednika uprave Miro Ivić te izvršna direktorica Ana Kušeta. Prije nekoliko dana, naime, oni su pred zagrebačkim dopisništvom potvrdili pretpostavku da je za pad prodaje i ukupnog prihoda krivo samo vođenje novina" tvrde Novosti.

U isto su vrijeme novinari Jutarnjeg lista, slično kao i ostatak EPH-a, koji su suočeni s prijetnjom velikog broja otkaza i smanjenja plaća, pružili poslodavcu oštar sindikalni otpor, koji je posebno zaoštren nakon što je postalo jasno da Todorić kao pravi "gazda" preko svojih poslušnika nastoji uvesti radnu normu za novinare, koja bi trebala poslužiti kao svojevrsni filter za uklanjanje viška zaposlenih iz EPH.

"Sindikat se načelno ne protivi normiranju, ali napominjemo da dosad nijedan sličan pokušaj nije funkcionirao. Razlog tome je činjenica da se, evo, i ovaj put normom želi uspostaviti prije svega kvantitativne kriterije, bez kvalitativnih. A novinari i vrijednost njihovih tekstova se tako ne mogu ocjenjivati" upozorio je u Novostima Srđan Vrančić, sindikalist Jutarnjeg lista.


Reci što misliš!