Biznis

Supermarketi

Analiza cijena u posljednjih šest mjeseci

Analiza cijena u posljednjih šest mjeseci

Potaknuti nedavnim poskupljenjima ulja, kave i limuna, odlučili smo napraviti analizu kretanja cijena u proteklih šest mjeseci, te se uvjeriti koliko je to poskupljenje u odnosu na stanje cijena na Silvestrovo 2009. godine.

Broj praćenih artikala u proteklih šest mjeseci povećao nam se 134, pa neke od artikala koje danas pratimo, nismo u mogućnosti komparirati zbog njihovog izostanka praćenja prije pola godine. Napomenimo da se navedeni asortiman artikala iz prosinca 2009. godine sastoji od 47 standardnih i 51 nestandardnog artikla, što sveukupno čini uzorak od 98 artikala. U analizi, promatrali smo nekoliko bitnih parametara, kako biste dobili što jasniju predodžbu o kretanju cijena u supermarketima u navedenom periodu.

Prvo što smo provjerili bila je općenita slika pojeftinjenja i poskupljenja u svim supermarketima. U slijedećim grafikonima moći ćete vidjeti broj poskupljenih, te pojeftinjenih standardnih i nestandardnih artikala gledajući sve supermarkete zbirno. Broj pojeftinjenih artikala (ukupno 281) u proteklih šest mjeseci uvjerljivo je veći od broja poskupljenih artikala (ukupno 247).

Da ne bi došlo do krive interpretacije ovih podataka, potrebno je reći da je uzorak u kojem smo promatrali broj pojeftinjenja i poskupljenja zapravo jednak 98 artikala × 8 supermarketa = 784 artikla. Analizirajući svaki supermarket posebno možemo konstatirati da smo najmanji broj ukupnih poskupljenja uočili u Getrou i Mercatoru (po 27), dok su na naše zaprepaštenje Plodine supermarket s najvećim brojem ukupnih poskupljenja (39).

Doduše, kako su Plodine već dugo na samom vrhu ljestvice najpovoljnijih supermarketa, logično je da su imali najveći manevarski prostor za poskupljenja, a da i nakon toga ostanu najpovoljniji. Kako je u zadnje vrijeme Kaufland preuzeo inicijativu u rušenju cijena, Plodine nerijetko u nekim tjednima gube naslov prvaka. Promatrajući grafikon s pojeftinjenjima, razvidno je da se Getro nametnuo kao ozbiljni konkurent Plodinama i Kauflandu.

Da se poslužimo rječnikom jedne poznate kviz emisije, Getro je statistički najjača karika, s čak 50 ukupnih pojeftinjenja. Očito je da uprava Mercatora koja je nedavno preuzela upravljanje Getroom, odlučila Getrou vratiti staru slavu, jednog od najpovoljnijih supermarketa u nas.

Iz slijedećeg grafikona možemo vidjeti da su jedinične košarice standardnih artikala u svim supermarketima pojeftinile, u prosjeku za 2,36%. Isto bismo mogli konstatirati i za nestandardne, da statistiku nisu malo pokvarili supermarketi Billa, Interspar i Konzum, pa za nestandardne artikle ipak bilježimo prosječno poskupljenje od 0,48%, što nije toliko zabrinjavajuće.

Sada slijedi najzanimljiviji dio ove analize, a to je analiza trendova poskupljenja i pojeftinjenja po pojedinačnim artiklima. Ovaj dio analize dat će nam odgovor, jesu li posljednja poskupljenja kave, ulja i limuna uistinu toliko značajna, referiramo li se na stanje prije šest mjeseci. Prema priloženim tablicama najjačih trendova, zaključujemo da je trend poskupljenja ulja uistinu zabrinjavajući, no kako znamo da je cijena suncokretovog ulja prije dolaska na cijenu od 9,99 kuna bila na 13,49 kuna, a sad je na 10,49 kuna, čini se da još nema mjesta panici.

No, u slučaju 'Franck' jubilarne kave, čija se cijena, možemo slobodno reći, nije mijenjala više od godinu dana, skok s 15,99 na 16,49 kuna zaista zabrinjava. Kao što se vidi iz tablice, najžešća poskupljenja standardnih artikala zadesila su smrznute proizvode posebno lignjuna kolutiće i krakove 'Ledo' koji su skuplji u svih 8 promatranih supermarketa u prosjeku za 43,61%, te slastice kao što su bajadera 'Kraš', te napolitanke istog proizvođača, koje su također poskupjele u svih 8 promatranih supermarketa.

Što se tiče poskupljenja limuna, nakon ove polugodišnje analize zaista možemo zaključiti da je limun artikl čija cijena nema svijetlu budućnost, jer je u prosjeku skoro 60% skuplji nego prije pola godine. Nadamo se da će do sezone gripa i prehlada njegova cijena doći u normalu, baš kao i cijena banana čija je cijena u prosjeku 41,07% više nego šest mjeseci ranije. Ista priča vezana je i za žuti luk te zeleni kupus. Možemo reći da nije sezona navedenih namirnica, no to su namirnice koje stalno koristimo u svojem domaćinstvima.

U ovom trenutku trenutna poskupljenja ipak ne predstavljaju toliko žestoki udar na potrošače, no u svemu tome postavlja se i pitanje standarda građana, jer su cijene struje, plina i ostalih režijskih troškova u posljednjih pola godine značajno porasle, pa niti pojeftinjenja namirnica u supermarketima neće povoljno utjecati na opće stanje standarda ljudi u Hrvatskoj. 

Više na Supermarketi.info .


Reci što misliš!