GFK:
Kriza? Hrvati kupuju kao i prije
Hrvatska se ističe relativno značajnim učešćem velikih, modernih, kanala jer hipermarketi i supermarketi zajedno zauzimaju polovinu ukupnog prometa na tržištu robe široke potrošnje
Stupanj razvoja maloprodaje u Jadranskoj regiji dosta se razlikuje od
zemlje do zemlje, kao uostalom i razina njihovog ukupnog gospodarskog
razvoja, rezime je istraživanja GfK koji je istražio kako se kupuje te
objavio neke usporedbe za Hrvatsku, BiH te Srbiju.
Promatrajući strukturu maloprodaje po pojedinim formatima trgovina u tri
spomenute zemlje, već se na prvi pogled uočavaju određene
specifičnosti.
Hrvatska ima najviše modernih centara
Hrvatska se ističe relativno značajnim učešćem velikih, modernih, kanala
jer hipermarketi i supermarketi zajedno zauzimaju polovinu ukupnog
prometa na tržištu robe široke potrošnje. Prisutan je i jedan diskontni
lanac koji konstantno raste, najviše na uštrb "cash&cary" formata.
Male trgovine sve više gube trku s velikim formatima i njihovo učešće ne
prelazi 30 posto prometa.
S druge strane, u BiH je situacija nešto drugačija: veliki formati su također osvojili značajan dio tržišta jer su za više od polovine prometa zaslužni hipermarketi i supermarketi. Međutim, tu nedostaju diskontni lanci ali i "cash&cary" formati te ne treba čuditi što male trgovine zauzimaju preko 40 posto učešća u prometu.
U Srbiji je situacija opet drugačija. Naime, hipermarketi kao da su
zamrznuli svoje učešće i to na svega oko 5 posto, te zajedno s
supermarketima čine tek oko 28 posto prometa. Srpsko je tržište još
uvijek jako segmentirano a male trgovine su zaslužne za čak 54 posto
prometa.
U skladu s ovakvom strukturom maloprodajnih formata je i snaga vodećih
lanaca. Prvih 10 lanaca u Hrvatskoj zauzimaju 3/4 tržišta, u BiH je to
na razini od oko 45 posto a u Srbiji oko 41 posto.
Ako je suditi prema strukturi maloprodaje i snazi vodećih lanaca,
Hrvatska se značajno približila razvijenim tržištima zemalja Centralne
Europe.
Koncentracija vodećih trgovačkih lanaca jedna je od pretpostavki pojave i
značajnijeg rasta trgovačkih marki. Tako je u BiH učešće trgovačkih
marki na razini od oko samo 2 posto, u Srbiji se očekuje da će u ovoj
godini dosegnuti promet od oko 4 posto, dok je u Hrvatskoj već više od
18 posto.
Srbi rjeđe odlaze u kupovinu zbog krize, Hrvati ne
Podacima iz GfK-ovog Panela kućanstava mogu se pratiti i promjene u
kupovnom ponašanju te uočiti model kako se kupci bore s ekonomskom
krizom.
Zanimljivo je da su u Srbiji potrošači odlučili rjeđe odlaziti u
nabavku. Rjeđe odlaze i u velike i u male nabavke te kupuju planski-samo
ono što im je neophodno za kućanstvo. Stoga je potrošnja u Srbiji u
konstantnom padu već duže razdoblje. U Hrvatskoj je zadržan isti broj
odlazaka u kupovinu, ali kupci su se mnogo više okrenuli raznim
promocijama, popustima, trgovačkim markama te i općenito jeftinijim
proizvodima (downtrading). To je razlog da u Hrvatskoj nije došlo do
toliko velikog pada kao u Srbiji. U BiH je pak razina potrošnje u
blagom trendu rasta sve do 2010. godine kada počinje izraženiji pad
potrošnje i broja odlazaka u kupovinu.
Podaci za ove tri zemlje pokazuju da svaki lanac mora planirati posve
različite pristupe u izgradnji svoje strategije nastupa u pojedinoj
zemlji i prilagoditi svoje aktivnosti lokalnim specifičnostima,
zaključuju iz GfK.
Vezane vijesti
-
U 15 godina broj kartica povećan je za 3,6 puta, broj bankomata za pet, a broj EFT POS terminala za više od deset puta
-
Desezonirani promet od trgovine na malo, što su ga ostvarili svi poslovni subjekti koji se bave tom djelatnošću bez obzira na svoju pretežnu djelatnost, u veljači ove godine realno je porastao u odnosu na siječanj za 0,1 posto, dok kalendarski prilagođeni podaci na godišnjoj razini, u odnosu na veljaču prošle godine, pokazuju da je realno ostao na istoj razini, podaci su Državnog zavoda za statistiku (DZS)
-
Crne prognoze su se ostvarile. Više od 36o tisuća hrvatskih obitelj Božić je dočekalo bez posla. No, to ne znači da se nije trošilo
-
Izdvojeno
-
Na disco rock’n’roll tulumu u centru Šibenika protutnjat će Buč Kesidi kroz svoje hitove, ali i predstaviti nove pjesme. Bend je nastao 2013. godine, a čine je gitarist Luka Racić i bubnjar Zoran Zarubica.
-
Uoči nadolazećih božićnih i novogodišnjih blagdana, a povodom 35. obljetnice od premijernog prikazivanja, u kinoteku u petak 13. prosinca - jedan od najistaknutijih i najvoljenijih filmova svih vremena
-
Djed Božićnjak dijeli poklone mališanima u Kazalištu lutaka Zadar, 22. prosinca u sklopu predstave "Betlehemska ovčica". Nakon predstave Djed Božićnjak će sa svojim malim pomoćnicima podijeliti poklone koje roditelji mogu donijeti u Kazalište
-
U ime Grada Novalje u četvrtak su u Bruxellesu Matej Gušćić, Marina Šćiran, Marin Badurina Tomić, Ante Dabo i Marina Dabo službeno primili prestižnu titulu Europskog grada sporta za 2025. godinu u kategoriji gradova do 25.000 stanovnika!
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.