Biznis

poslovna zona crno

Lekaj: Zadar je zanimljiv Alibabi zbog infrastrukturnih resursa koje posjeduje

Lekaj: Zadar je zanimljiv Alibabi zbog infrastrukturnih resursa koje posjeduje

Nisu samo Grad Zadar, Ministarstvo gospodarstva i hrvatska predsjednica zainteresirani da u Hrvatsku, konkretnije u Poslovnu zonu Crno kod Zadra, dođe Alibaba grupa.

Kako doznaje Poslovni dnevnik na razvoju poslovne suradnje s najvećim kineskim trgovcem aktivno radi i Ivica Todorić. Prema našim izvorima, Agrokor u sklopu procesa vlastite digitalne transformacije, kroz koju je iznjedrio nove projekte u Tisku te pokrenuo Abrakadabru, ispituje i mogućnost suradnje s Alibabom. U Todorićevom koncernu o tome ne žele razgovarati. Naši izvori tek navode da suradnja "ne bi uključivala procese spajanja i preuzimanja" već konkretne poslove. Kakve, o tome zasad, ne govore. Iz ureda za odnose s javnošću Agrokora potvrdili su nam kako je koncern uistinu zainteresiran za suradnju s Alibabom.

"Mi smo s njihovim timovima u kontaktu i na niz projekta postoje mogućnosti međusobne suradnje", kratko su odgovorili. Lobist David Lekaj, koji je prošli tjedan, nedugo nakon što su predstavnici Alibabe bili u radnom posjetu Bugarskoj, izjavio da se sličan susret očekuje sada i u Hrvatskoj, kaže da su Grad Zadar, Vlada, Ured predsjednika, Agrokor, ali i još neke veće kompanije već više od dvije godine uključene u privlačenje ove kineske investicije.

Lekaj: Agrokor je logičan partner Alibabi u Hrvatskoj

Lekaj navodi da se prije odlaska u Kinu na sastanak s upravom Alibabe tri puta sastao s Upravom Agrokora. "Agrokor se tu nametnuo kao logičan partner, jer riječ je o sustavu koji ima logistiku, skladišta i kapacitete da može obrađivati velike količine proizvoda te ih plasirati online i offline put Kine dok je Zadar u tom smislu zanimljiv zbog infrastrukturnih resursa s kojima raspolaže", kaže Lekaj.

Lobist David Lekaj kaže da je nakon njegova posjeta Kini Agrokor pokrenuo Abrakadabru tako da ne može komentirati kakav plan koncern sada ima. Pojašnjava pak da je njegov inicijalan plan bio upravi Alibabe predstaviti mogućnost ulaganja u Hrvatsku, korištenje Zadra kao luke za plasman roba u Europu, ali ističe, prvenstveno, da se kroz taj posao potakne izvoz hrvatskih proizvoda u Kinu.

"Glavni cilj bio je da se potakne izvoz hrvatskih vrhunskih prehrambenih proizvoda u Kinu, znači tartufa, maslinovog ulja, marmelada, vina, smrznute ribe i drugih proizvoda", kaže Lekaj. I dok je inicijalno lobiranje prema Kini potaknuo bivši predsjednik RH Stjepan Mesić, 2015. godine se u Kini s predsjednikom najmnogoljudnije države svijeta Li Keqiangom susrela i aktualna predsjednica RH Kolinda Grabar Kitarović.

Keqiang je tom prigodom predsjednici, ali i izaslanstvu HGK, koje je vodio Luka Burilović, naglasio da je Kina spremna otvoriti svoje tržište za hrvatske proizvode. Prema podacima HGK robna razmjena s Kinom je u 2015. godini iznosila 656 milijuna dolara od čega 77 milijuna dolara otpada na hrvatski izvoz.  I dok se Todorić s Abrakadabrom za dolazak Alibabe priprma kroz mogući razgovor, najveći online trgovac u Hrvatskoj e-Kupi u sastavu M SAN grupacije Stipe Matića, ideju o izvozu hrvatskih proizvoda u Kinu sam razvija od 2010. godine. King ICT je tada u gradu Nanjingu, koji je po industrijskom razvoju odmah iza Šangaja, najavio izgradnju R&D centra dok je M SAN počeo graditi svoju drugu tvornicu visoke tehnologije u Kini i proširio svoju djelatnost na investicijsko savjetovanje.

Ogroman potencijal u online trgovini

Naime, Stipo Matić je u suradnji s gradskim vlastima Nanjinga tamo izgradio Europski poslovni centar koji pomaže tvrtkama iz Europe da plasiraju svoje proizvode u Kinu. I on je pri tome naglasak stavio na plasman europskih luksuznih proizvoda od hrane, vina, pića i odjela na najmnogoljudnije svjetsko tržište.

U Agrokoru kažu da su svjesni da su relativno novi u e-trgovini. "Ali započeli smo s intenzivnim aktivnostima i planovima za širenje poslovanja u regiji tako da nas čeka jako intenzivna 2017. godina", kažu u Todorićevom koncernu. Dodaju da je hrvatsko tržište online kupovine još u povojima. "Prema nekim informacijama, samo 3% ljudi online kupuje nekoliko puta godišnje, a gotovo polovica online potrošnje u Hrvatskoj potroši se u stranim trgovinama što dovoljno govori o potencijalu koji imamo u ovom segmentu", kažu te pojašnjavaju da baš zato vjeruju da dolazak velikih svjetskih e-trgovaca može dodatno ojačati tu industriju u Hrvatskoj i regiji.


Reci što misliš!