Biznis

Velika konkurencija,

Kod nas niti biznis s vodom nije isplativ!

Kod nas niti biznis s vodom nije isplativ!

Odluka Coca-Cole da zatvori punionicu Bistre u Gotalovcu nije previše iznenadila ljude iz branše. Velika konkurencija, teško izdrživi državni nameti i premalo tržište tjeraju i velike igrače da razmišljaju o isplativosti tog biznisa

U Coca-Coli su zaključili kako nema 'ekonomskog opravdanja' za zadržavanje punionice Bistre i najavili su prestanak njezinog rada s 31. kolovozom iduće godine. Bez posla će ostati 79 ljudi.

 

Najave na početku rada pogona u Gotalovcu u srpnju 2004. sada se čine kao teška utopija. Tada su iz hrvatske Coca - Cole poručivali kako im je cilj da postanu jedan od dva najveća proizvođača vode na našem tržištu.

Međutim u ovih osam godina nisu uspjeli ozbiljnije zaprijetiti Agrokoru i Podravci kao vodećem dvojcu u proizvodnji vode, a velike takmace imali su u manjim domaćim tvrkama Naturalisu (voda Cetina) i Svetom Roku.

Obrazlažući odluku o zatvaranju punionice Bistre iz Coca-Cole su se požalili i na 'nepovoljne uvjete poslovanja na hrvatskom tržištu'. Zanimalo nas je kako u tim uvjetima opstaju najbliži Coca - Colini konkurentni, i razmišljaju li možda i oni o povlačenju iz biznisa kojeg je do sad prati fama da je vrlo unosan.

Upravo ta kriva slika u javnosti, tvrdi direktor Naturalisa Stipan Teskera, navela je mnoge da uđu u proizvodnju vode očekujući bogaćenje preko noći. Do otrežnjenja bi dolazilo vrlo brzo kad bi se suočili s velikom konkurencijom i značajnim troškovima.

Naturalis trenutno drži 8 do 9 posto tržišta. Pozitivno posluju ali radi se o skromnoj dobiti, lani tek nešto više od milijun kuna. Prošlogodišnji prihod iznosio je oko 18,5 milijuna kuna ali od toga čak 3,5 milijuna kuna, tvrdi Teskera, morali su uplatiti u Fond za zaštitu okoliša.

Za koncesiju na izvor koja se naplaćuje 30 kuna po kubiku iscrpljene vode Naturalis je lani još dodatno za državu izdvojio 600 tisuća kuna.

'Koncesijska naknada i nije toliki problem. Problem su naknade za Fond za zaštitu okoliša koje nas strašno guše. Po jednoj boci vode od 2 litre imate 30 lipa za poticajnu naknadu, 15 lipa za naknadu zbrinjavanja i 50 lipa povratne naknade. Dodajte tome još koncesiju i to je opterećenje od 1 kune na krajnju cijenu, što je previše', žali se Teskera.

Rješenje od Fonda dobivaju svaka tri mjeseca i tad im obično treba desetak dana da prikupe novce. Zbog toga im, objašnjava, Fond periodično blokira račun.

Kaže kako je samo pitanje vremena kad će još netko, poput Coca-Cole zatvoriti punionicu.

'Sve vam je to pitanje isplativosti. Tko će imati snage gurati i čekati 5 - 10 godina da neke stvari dođu na svoje. Pitanje isplativosti ovog posla postavlja se i u Podravci i u Atlanticu ', ističe Teskera.

Njegove riječi potvrđuje i slučaj Badela 1862 kojeg su gotovo dotukle Kalničke vode, tvrtka koja je proizvodila vodu Unique. Prije dvije godine gubitaša je kupio Atlantic i na tržište lansirao novu marku Kala.

Kad bi se gledale samo gole brojke najbliži stavljanju ključa u bravu je tvrtka Sveti Rok iz Lovinca. Poznata po istoimenoj vodi ta punionica u vlasništvu zadarskog HDZ-ovca Željka Grbića zadnjih nekoliko godina je u konstantnom gubitku.

Račun joj je blokiran više od 1,5 godina a nalazi se i na listi poreznih dužnika s 4 milijuna kuna duga. Grbić je vlasnik i tvrtke Branimir, s poreznim dugom od 8 milijuna kuna, nad kojom je pokrenuta predstečajna nagodba.

Na pitanje kako Sveti Rok uopće posluje, isplaćuje plaće i podmiruje druge obveze, direktor Ivan Damir Duka kratko odgovara kako se snalaze. Tvrdi kako ne razmišljaju o zatvaranju punionice već intenzivno traže strateškog partnera.

'Naći ćemo tko će podmiriti dugove. O nama ovisi 20-tak ljudi i nema govora o zatvaranju', kaže Duka.

Kao glave razloge lošeg poslovanja ističe prevelike naknade za zaštitu okoliša i rast cijena materijala s tim da nisu mogli zbog konkurencije dizati cijene proizvoda.

'Kad ne može jedna Coca-Cola onda možete misliti kako je nama', ustvrdio je Duka.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.