Biznis

Kretanje roba postalo slobodno

Online-kupnja u EU jeftinija jer se više ne plaća PDV ni carina

Online-kupnja u EU jeftinija jer se više ne plaća PDV ni carina

Ako naručite nešto iz online-dućana u SAD-u u vrijednosti do 22 eura s poštarinom, bit ćete oslobođeni carine i PDV-a. To isključuje duhanske proizvode, parfeme i alkohol

Čekanje u redovima, gužve u prodavaonicama i nemogućnost da se pronađe baš taj model naočala nagnali su mnoge Hrvate da se okrenu trgovini koja radi 24 sata na dan, a kupljenu robu dostavit će vam na kućnu adresu ili na posao, piše vecernji.hr

Riječ je o online-prodavaonicama koje u svijetu bilježe sve veći rast prodaje, a velik je i broj Hrvata koji peglaju kartice klikom miša.

- Internet u Hrvatskoj koristi 63 posto ispitanika, a njih 17 posto, odnosno gotovo jedna trećina internetske populacije, već kupuje na internetu s tendencijom rasta jer zbog otvaranja granica online-kupnja sada povoljnija - kazala nam je Kristina Čerp iz Valicona, vodeće tvrtke za tržišno savjetovanje. Od 1. srpnja i ulaska u Europsku uniju kretanje roba postalo je, naime, slobodno. Konkretno, to znači da robu koju ste kupili u virtualnoj trgovini u jednoj od ostalih 27 zemalja EU nećete platiti ni lipe više kad dođe na vašu kućnu adresu. Dosad je limit bio tek 160 kuna, što je kupcima zadavalo glavobolje.

- Kako smo sad u EU, roba putuje kao bilo koji paket poslan unutar RH - pojasnili su nam u Carini.

Ipak, carina i PDV i dalje će se obračunavati za robu iz trećih zemalja, npr. Amerike i Kine. Ako naručite nešto iz online-dućana u SAD-u u vrijednosti do 22 eura s poštarinom, bit ćete oslobođeni carine i PDV-a. To isključuje duhanske proizvode, parfeme i alkohol.

Oslobođene su i pošiljke koje stižu od privatne osobe vrijedne do 45 eura (ograničeno za duhanske proizvode i parfeme... ). Npr. ako vam tetka iz Amerike pošalje paket odjeće koju su vaši bratići prerasli vrijedan do 300 kuna, ne plaćate ništa.

Ako se naručuje od pravne osobe, odnosno iz online-trgovine u bilo kojoj zemlji izvan EU, pošiljka se ne carini ako joj je vrijednost od 22 do 150 eura (carine se duhan i parfemi), nego se samo plaća 25 posto PDV-a.

Pošiljke vrijednosti veće od 150 eura, koje ne stižu s područja EU, carinit će se i na cijenu će se obračunati PDV. To je još uvijek mnogo povoljnije nego prije ulaska u EU kada se na svaki paket vredniji od 160 kuna moralo zaračunati dodatnih 40 posto za koliko je otprilike poskupljivao proizvod nakon prolaska kroz ruke carinika.

Iskustva drugih

Mobiteli, cipele, dizajnerske naočale, tehnika... Hrvatima su sada mnogo povoljniji. No nije sve u cijeni.

- Kupcima je danas bitno dobiti dodatnu informaciju o proizvodu, što ne dobivaju pri fizičkoj kupnji, a prije svega ih privlači transparentnost globalne ponude. Ne gledaju više samo ono što mogu kupiti u kvartu nego uspoređuju ponudu iz cijelog svijeta. A posebna čar online-kupnje krije se i u otkrivanju iskustava drugih kupaca - kaže K. Čerp.

Usto što su profitirali kupci kojima je roba dostupnija i jeftinija te im se pruža veći izbor, prednost je otvaranja tržišta što će i strane kompanije sada lakše doći u Hrvatsku. Online-kupnja lokalizirat će se, čime će postati još jeftinija, a otvorit će se i predstavništva koja će zaposliti ljude. Kupnja na internetu jednostavna je, sigurna, povoljna te štedi vrijeme i novac. Zbog straha od krađe podataka mnogi se još obraćaju posrednicima koji kupuju za njih, no lakše će vam netko ukrasti novčanik u tramvaju nego pri online-kupnji.

Cilj Unije - 50% građana EU do 2015. kupovat će na internetu

Polovica stanovništva EU trebala bi do 2015. kupovati proizvode putem interneta, oko 20% trebalo bi do iste godine kupovati putem interneta, ali prekogranično, a 33% malih i srednjih poduzeća do 2015. tako bi trebalo prodavati svoje proizvode. To su ciljevi zacrtani u europskoj digitalnoj agendi, dokumentu koji je EU usvojila 2010. i prema kojemu se ravna Europska komisija. Već su sada u nekim zemljama ti postoci dosegnuti, ali u mnogima nisu. U 2011. ukupno je 40% građana EU kupovalo online, ali samo 9% građana EU kupovalo je prekogranično. EK procjenjuje da je u 2010. online-tržište u Uniji bilo vrijedno oko 91 milijardu eura, što je oko 3,5% ukupne trgovine koja se odvija u EU. Najviše se preko interneta kupuje u Velikoj Britaniji, Danskoj, Njemačkoj i Francuskoj, a najmanje u Bugarskoj i Rumunjskoj. Potrošači češće ne kupuju online prekogranično jer su skeptični prema sigurnosti pojedinih web-stranica, ali i zato što informacije nisu na njihovu jeziku. (tk/VLM)

VL/eZd


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.