Biznis

Čista kozmetika?

Novi Zakon o zaštiti potrošača tek je kozmetička promjena

Novi Zakon o zaštiti potrošača tek je kozmetička promjena

Proteklog je tjedna obilježen Međunarodni dan potrošača, uoči kojeg je Vlada nakon javne rasprave prihvatila i novi Zakon o zaštiti potrošača, piše Narodni list

Nažalost, na konferenciji „Hrvatski potrošač na jedinstvenom EU tržištu" održanoj upravo na Međunarodni dan potrošača, na kojoj je sudjelovao i predsjednik udruge Zadarski potrošač Zoran Knežević pokazalo se da su hrvatski građani ipak daleko slabije zaštićeni od onih u drugim zemljama EU. Kako kaže Knežević, to se neće mnogo promijeniti niti novim zakonom u kojem su napravljene tek kozmetičke promjene.

Čista kozmetika

Iako su potrošačke udruge uložile iznimno mnogo truda u pokušaj da prijedlog novog zakona prilagode stvarnom životu i praksi Europske unije, od čitavog niza prijedloga koji su stigli do Ministarstva gospodarstva, gotovo da ništa nije prihvaćeno. Kao i u slučaju brojnih drugih zakona, ova je Vlada tako još jednom pokazala da je ne zanima mišljenje struke, a iako je ministar Vrdoljak kazao kako će se novim zakonom "postići visoka razina zaštite potrošača, bolje funkcioniranje unutarnjeg tržišta, stvaranje veće dodane vrijednosti u gospodarstvu i viša razina pravne sigurnosti potrošača i trgovaca", struka ne dijeli njegovo mišljenje.

-Blago nama na novom zakonu, jer to je čista kozmetika i u odnosu na stari zakon gotovo i nema promjena. Na konferenciji smo postavili niz pitanja zašto je tolika razlika u zaštiti potrošača u Europi i kod nas koji smo sad dio te Europe. Po indeksu zadovoljstva potrošača nalazimo se na 26. mjestu i to je katastrofa, a jedini odgovor koji smo dobili jest da druge zemlje poput Njemačke ili Velike Britanije zaštitu potrošača njeguju već 60 godina. Pa zar mi trebamo čekati još 60 godina da bi se konačno građani zaštitili. - kaže Knežević. Dodaje on kako ipak treba pričekati, jer su i Mimica i Vrdoljak obećali da će se od stupanja na snagu novog zakona aktivirati uspavane inspekcije, poboljšati nadzor i ažurnije provoditi sankcije. Usprkos općem nezadovoljstvu potrošačkih udruga, novi zakon o zaštiti potrošača ipak bi u određenim segmentima trebao proizvesti napredak, a kako ističu udruge, jedino ako se bude provodio u praksi više nego li onaj prijašnji.

Neučinkoviti zakoni

Noviteti koje donosi zakon su specificiranje javnih usluga, od komunalnih, elektronske komunikacije do pogrebnih usluga, za koje će davatelji usluge morati osnovati povjerenstvo za reklamacije. Kao korak naprijed ocijenjene su i precizne obaveze lokalne samouprave, čime će se ojačati zaštita potrošača i na lokalnom nivou, dok se na razini države kao nositelj zaštite imenuje predsjednik države.

Između ostalih promjena pozitivno su ocijenjene i odredbe kojima kupci mogu robu vratiti bez objašnjenja u roku od 14 dana, a trgovci prilikom sniženja moraju isticati staru i sniženu cijenu proizvoda, dok akcije ne mogu trajati duže od 30 dana.

Jedna od novina koja bi mogla biti ključna u pravoj navali ovrha kojima se uglavnom bogate raznorazni odvjetnički uredi i specijalizirane ovršiteljske agencije, jest zabrana izvršavanja ovrhe ukoliko potrošač to potraživanje ospori. Dakle, prema novim odredbama prisilna se naplata neće moći provesti nakon što kupac podnese žalbu, do zaključenja postupka.

Iako je povjerenik za politiku zaštite potrošača Neven Mimica zaključio da će hrvatska praksa postati bliska europskoj, napomenuo je kako je to dugotrajni postupak i očito je da će se Hrvati za svoja prava kao potrošači i dalje mučiti s neprovedivim zakonima.

-Ono što je u Njemačkoj normalno da ti zamjene proizvod koji ne valja, da se bez problema mogu raskinuti ugovori u kojima davatelj usluga ne poštiva svoje obaveze i slično, kod nas je još nedosanjani standard. Sasvim je normalno u Hrvatskoj da vam pokvareni mobitel šest puta vraćaju na servis, umjesto da ga odmah zamjene, da vam prodaju proizvode lošije kvalitete nego u EU i da se ne poštuju osnovne norme zaštite potrošača koje se, kako nam se čini, neće skoro poboljšati kod nas. Čemu onda novi zakon, tako je na snazi mogao ostati i onaj stari, jednako neučinkovit - zaključio je Knežević.
Dubrovačka republika je bila naprednija

-U Dubrovačkoj republici je postojao bolji zakon o zaštiti potrošača nego li je ovaj naš. Ako je netko Dubrovčane varao na kvaliteti maslinova ulja, zavezali bi ga za stup srama i napojili ga vlastitim proizvodom, isto tako i onoga tko je prodavao pokvareno meso. A danas takvi mogu raditi što hoće. - kazao je Knežević.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.