Biznis

Najvažniji sigurnosni sustav

Od 1. studenog u novim autima obvezan ESP sustav

Od 1. studenog u novim autima obvezan ESP sustav

Od 1. studenog na teritoriju Europske unije, pa tako i u Hrvatskoj, neće se moći kupiti novi automobil bez sustava elektroničke stabilnosti (ESP), piše vecernji.hr

Veliki je to korak u poboljšanju sigurnosti prometa na cestama jer se pokazalo da ESP može spriječiti čak do 80 posto nesreća uzrokovanih proklizavanjem - bilo da je do proklizavanja došlo zbog mokre ceste ili poledice, prevelike brzine prilikom ulaska u zavoj ili brzog manevra zbog izbjegavanja prepreke (primjer s ilustracije). Kod nekih proizvođača naziva se ESC (electric stability control), kod nekih TCS ili, pak, VSC, ali se najčešće koristi termin electronic stability program (skraćeno ESP)

Prvi 4,3 kg, sada 1,6 kg

Taj sustav zapravo objedinjuje djelovanje ABS-a (sustav protiv blokiranja kotača pri kočenju) i sustava protiv proklizavanja pogonskih kotača tako što djeluje na kočnice i sustav upravljanja motorom osiguravajući stabilnost vozila i gibanje u smjeru koji želi vozač. Pojednostavljeno, ESP sprečava zanošenje vozila kočenjem pojedinih kotača i smanjenjem snage motora kako bi se automobil vratio na pravu putanju. Primjerice, ako u zavoju stražnji dio automobila počne bočno proklizavati prema vanjskom rubu zavoja (preupravljanje), pomoću ESP sustava uključuje se kočenje prednjeg desnog kotača te tako djeluje i na zadnji kraj vozila koje se odmah vraća na sigurnu putanju.

U slučaju podupravljanja (proklizavanje prednjih kotača automobila), kada auto bježi "preko nosa" izvan zavoja, ESP djeluje kočenjem zadnjeg lijevog kotača, omogućujući zadnjem dijelu vozila dodatnu rotaciju u zavoj, čime se ispravlja dotad nesigurna putanja kretanja.

ESP je razvio njemački Bosch, u suradnji s BMW-om i Mercedesom. Razvoj je trajao sedam godina, od 1988. do 1995. godine, kada je ugrađen u prvi serijski automobil. Dok je prva inačica težila 4,3 kg, osnovna inačica trenutačne devete generacije teži samo 1,6 kg.

ESP sustav prije 15-ak godina bio je rezerviran samo za luksuzne automobile.Prije samo pet godina nije bio standardna oprema ni u kompaktnoj golf klasi, već je dolazio u višim razinama opreme ili kao doplata.

Poskupljuje 4748 kuna

Danas ga ima 78 posto svih novoproizvedenih automobila u Europi. A svi koji ga nemaju u serijskoj opremi, nego kao doplatu, više neće moći prodavati verzije bez ESP-a. Primjerice, za Ford Ka doplata za ESP iznosi 4748 kuna pa će za toliko poskupjeti od 1. studenog, ako se cijena ne korigira. S druge strane, Fiat zbog toga što ESP nije u ponudi na tržištu Europske unije više neće prodavati Lineu.

Vozač samo mora zadati putanju

Svatko tko je barem jednom u automobilu nekontrolirano proklizao, bilo prednjim ili stražnjim krajem, zna koliko je teško ispraviti automobil upravljačem i pritiskom kvačila. Ako se auto previše zarotira, vozač je nemoćan i može se samo nadati da će se zaustaviti bez posljedica. ESP sustav sam detektira proklizavanje i odmah reagira, ispravljajući automobil na željenu putanju. Na vozaču je samo da upravljačem zada putanju kojom želi proći.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.