COVID-19

Kako vožnju u automobilu učiniti sigurnijom u dobu korone?

Vožnja s jednom ili više osoba u automobilu jedna je od najrizičnijh stvari koje možete učiniti kad je prijenos koronavirusa u pitanju.

Vožnja automobilom postala je nešto
sigurnijom alternativom u odnosu na javni prijevoz,
ipak je riječ o skučenom i zatvorenom prostoru i korona nas je
naučila da tako ne ide više… 

Čak i ako svi putnici nose maske, one najsitnije čestice
mogu pobjeći u zrak. “To nije važno ako ste na otvorenom jer
se čestice odmah razrijede”, kaže Varghese Mathai, fizičar s
bostonskog Sveučilišta Massachusetts. “No ako ste
u zatvorenom prostoru poput automobila, te čestice mogu ostati u
kabini i nagomilati se u zraku”, rekao je za portal Business
Insider. Mathai je zajedno s kolegama sa Sveučilišta Brown
istraživao kako se sitne čestice kreću kabinom vozila u
raznim varijantama ventilacije.

Nimalo ne iznenađuje da je njihova simulacija, objavljena u
časopisu Science Advances, pokazala da je otvaranje prozora
najučinkovitija metoda raščišćavanja potencijalno virusom
nabijenih čestica iz automobila. Kad su svi prozori bili
zatvoreni, između osam i 10 posto čestica koje je jedna osoba
izdahnula moglo je doprijeti do suputnika. Taj je broj pao na
samo 0,2 do dva posto kad su sva četiri prozora bila otvorena.
Naravno, u hladnom zimskom danu otvaranje svih prozora nije
najpraktičnija opcija pa su autori eksperimentirali s raznim
varijantama i došli do nekih sugestija.

Dva dopola otvorena prozora

Njihova se simulacija temeljila na vožnji u Toyoti Prius pri
brzini od 80 km/h s vozačem na prednjem lijevom i jednim putnikom
na stražnjem desnom sjedalu. Najbolju ventilaciju, ako već
svi prozori ne mogu biti otvoreni, omogućila je kombinacija
otvorenog prozora naspurot vozaču (prednji desni) i putniku
(stražnji lijevi).

U automobilu u kretanju svjež zrak tipično struji kroz stražnji
prozor i izlazi na prednji, objasnio je Mathai. Otvaranje prozora
na suprotnim stranama od onih koji se u autu nalaze, osim što
česticama omogućuje izlaz, stvara struju zraka koja odvaja vozača
i putnika.

No Mathai napominje da samo odškrinuti prozori neće biti od
velike koristi. Kaže da bi ih bilo dobro spustiti barem
dopola. Na kraju je istaknuo da dodatna ventilacija u
automobilu nije zamjena za ostale mjere prevencije poput nošenja
maski, pranja ruku i dezinficiranja zajedničkih površina.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest