
Laganje nije ništa neobično kod male djece, a novo istraživanje otkriva da je čak važan dio dječjeg razvoja
Prema istraživanju koje je vodio Kang Lee, profesor psihologije
iz Sveučilišta u Torontu, djeca vrlo rano počinju lagati. Među
dvogodišnjacima koji govore, 30 posto njih već je nešto slagalo.
Do navršene tri godine, skoro polovica pokušava redovito nešto
slagati. S četiri godine, taj broj iznosi čak 80 posto! A u dobi
od pet do sedam godina skoro svako dijete laže.
Dr. Lee kaže da mlađa djeca koja prikrivaju ili izbjegavaju
istinu, imaju kognitivnu prednost pred onima koji to ne rade.
“Laganje zahtijeva dvije stvari. Djeca moraju razumjeti što netko
drugi misli. Ovu sposobnost zovemo teorijom uma. Djeca koja se
bolja u teoriji uma bolja su i u laganju”, objašnjava dr. Lee.
Druga stvar je znati planirati unaprijed kako bismo spriječili
neželjene aktivnosti. 30 posto djece mlađe od tri godine koja
znaju lagati imaju veće sposobnosti za to, a laži im pomažu da se
izvuku iz za njih nezgodnih situacija. Takve kognitivne
sposobnosti kod djece koja rano počinju lagati, znače da će takva
djeca biti uspješnija u školi i u komunikaciji s drugom djecom na
igralištu.
Dr. Lee provodio je eksperimente teorije uma na skupini od 58
djece predškolske dobi u Kini, podijelivši ih u dvije grupe.
Polovica djece dobila je šest treninga iz teorije uma, a druga
polovica dobila je treninge u kojima su učili brojeve i vještine
snalaženja u prostoru. Istraživači su otkrili da su djeca iz prve
grupe bolje lagala, ali i bila bolja u lažima od djece iz druge
grupe.



