
Odluka Upravnog vijeća Lučke uprave Zadar da se koncesija za Gaženicu dodijeli jedinom ponuditelju, tvrtki Zadar International Port Operations, izazvala je u četvrtak buru na sjednici saborskog Odbora za pomorstvo, a zamjerake su bile da se "projekt skuplji od Pelješkog mosta daje na odlučivanje lokalnoj razini", te da su reference te tvrtke, koja već ima raskinut predugovor u luci Gruž u Dubrovniku, upitne.
Mostovac Miro Bulj je zamjerio zbog “netransparentnosti ponude i
dokumentacije” koja se, tvrdi, ne može dobiti na uvid.
“Više se raspravljalo o bovama i Zlatnom ratu nego o ovome…
Projekt skuplji od Pelješkog mosta ostao je ‘ispod tepiha’ i dat
na odlučivanje na lokalnu razinu”, rekao je Bulj, koji je i jedan
od inicijatora tematske sjednice.
S njim se slaže županijska vijećnica Akcije mladih i nezavisnih
Zadar Marjana Šešelja Botić.
“Ova koncesija predviđa višu razinu odlučivanja, a to je resorno
ministarstvo i Vlada… Lokalna razina ne odgovara finacijskim
obvezama koje RH preuzima u vidu kredita, prvo za izrgadnju luke,
a poslije za izgradnju terminala”, poručila je.
Mišljenja je i kako bi ravnatelj Lučke uprave Zadar Robert Škifić
trebao dati ostavku jer se, kaže, nakon svih aktivnosti na tom
projektu javio tek jedan ponuđač, koji je “suspektno došao tamo
zbog posla s podkoncesijom”.
“Na naš zahtjev da dobijemo dokumete na uvid dobili smo odgovor
da ih možemo dobiti na uvid u Lučkoj upravi i to na dva sata”,
rekla je.
Pita se i na čemu se temelji niska cijena koncesijske naknade.
“Deset kuna po metru kvadratnom je doista nedopustiva cijena ako
je usporedimo s koncesijom za obična sidrišta, koja se sastoje od
bove i komada mora, a cijena je pet do sedam kuna po metru
kvadratnom. To je veliki nesrazmjer”, ustvrdila je.
Pitala se i o referencama tvrtke koja je koncesiju dobila i
podsjetila da ta tvrtka već ima raskinut predugovor u luci Gruž u
Dubrovniku.
Vijećnik u zadarskoj Županijskoj skupštini Marko Pupić Bakrač
rekao je da je ta tvrtka radila financijske malverzacije i u luci
Bar. “I mi takvog operatera hoćemo u luku Gaženica! Jesu ovo
investitori ili prevaranti?… To su investitori koji se
dogovaraju ispod stola”, zaključio je.
Što obuhvaća koncesija?
Odlukom Upravnog vijeća Lučke uprave Zadar koncesija za Gaženicu
na 20 godina dodijeljena je tvrtki Zadar International Port
Operations (ZIPO), a koncesija obuhvaća zgradu putničkoga
terminala i obavljanje lučkih djelatnosti u međunarodnom dijelu
luke Gaženica. Zadar International Port Operations – ZIPO ponudio
je 1.628.000 kuna za stalni iznos godišnje naknade koncesije, dok
bi varijabilni dio bio 12 posto prihoda od lučke djelatnosti, a 6
posto od gospodarske djelatnosti.
ZIPO će dobiti koncesiju za zgradu centralnog terminala, morski
akvatorij te parkiralište. Koncesija im daje pravo upravljanja
lučkim i gospodarskim djelatnostima (sve moguće usluge pa čak i
bežični internet u Gaženici).
Ravnatelj lučke uprave Zadar Robert Škifić rekao je kako uz tih
32 milijuna kuna (za stalnu 20-godišnju koncesiju) postoji
promjenjivi dio i nakanada za povećanje broja putnika, te se na
20 godina ukupno očekuje uprihoditi 311 milijuna kuna. Na to,
kaže, treba dodati i plaće i porez na dobit.
Šešelja međutim sumnja u takve brojke te poručuje kako je
dosadašnja praksa pokazala da varijabilnog dijela nekad može i
“ne biti”.
Škifić je odbacio bilo kakve sumnje da je postupak
netransparentan i ističe kako je “Lučka uprava Zadar neprofitna
ustanova i nije joj posao baviti se biznisom, već stvarati
uvijete za ostale da se razvijaju u okviru te lučke uprave”.
Longin uvjeren u “multiplikativne gospodarske učinke”
Zadarski župan Božidar Longin uvjeren je u “multiplikativne
gospodarske učinke na lokalno, regionalno i nacionalno
gospodarstvo”.
“Mi ćemo sutra imati indirektno veliku korist jer takva luka i
‘home port’ generiraju gospodarstvo cijele jedne regije… Taj
putujući hotel na kopnu servisira 1500 ljudi i to je dodana
vrijednost”, kazao je zadarski župan.
Na opasku kako “o samom koncesionaru ne bi govorio”, žestoko mu
je uzvratio Bulj, poručivši da je to o čemu on ne bi govorio
upravo tema sjednice.
Longin je pak uvjeren kako se u javnosti “barata s krivim
činjenicama”.
“Ono što mi znamo i što piše jest da je to najveći operater na
svijetu koji ima luke Barcelonu, Malagu, Singapour. Lisabon…
Sve luke na svijetu moraju imati operatera, zakon je jasan da se
lučka uprava ne može baviti s time”, rekao je Login.
Državna tajnica u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture
Maja Markovčić Kostelac smatra kako je pozitivno to što je “jedan
od najvećih operatera na svijetu pokazao interes”.
Pojasnila je i kako zakon jasno propisuje nadležnosti za
koncesije na pomorskom dobru. Također je napomenula da je sličnu
i ništa manje vrijednu kocesiju dodijelila Lučka uprava Rijeka.
“Za nas je vijest o dodjeli koncesije za obavljanje djelatnosti
na putničkom terminalu dobra vijest jer je država uložila
značajna sredstva, a to nije pratio odgovarajući rast prometa”,
poručila je.



