
Budućnost motora s unutarnjim izgaranjem prerasta u francusko-njemački rat, piše Politico.
Savez zemalja koje podržavaju automobile s motorom s unutarnjim
izgaranjem predvođen Njemačkom zaoštrio je spor oko europskog
zakona koji bi te motore poslao na odlagališta otpada u
sklopu povijesnih nastojanja da se smanji emisije stakleničkih
emisija u prometu.
Nakon sastanka u Strasbourgu ključni ministri iz te skupine
zemalja rekli su da treba promijeniti pravila koja bi zabranila
prodaju novih automobila i kombija s motorima s unutarnjim
izgaranjem od 2035., što je već prihvatio Europski parlament i o
čemu su se načelno dogovorile države članice.
“Ne postoji prijedlog (Europske komisije) koji je odgovara
onome što mi očekujemo i zato još nismo postigli cilj”,
rekao je njemački ministar prometa Volker Wissing nakon sastanka.
No Francuska se ne kani predati.
Pariz je nagovijestio da će ostati uz plan EU-a da se 2035.
postignu nulte stope emisija iz novih automobila i kombija. Isto
misli i službeni Madrid, čime su se te dvije zemlje, koje spadaju
među najveće proizvođače automobila u Europi, svrstale uz
skupinu manjih zemalja koje su se već obvezale da će smanjiti
emisije CO2 iz osobnih vozila.
“Spremni smo se za to boriti jer odgađanje bi bila pogreška u
ekološkom smislu, a mislim i ekonomska pogreška”, rekao je
francuski ministar gospodarstva Bruno Le Maire.
U suprotnom kutu je njemačka vlada koja se zajedno sa
saveznicima Italijom, Poljskom, Bugarskom i Češkom
zauzima za to da se rupom u zakonu omogući da automobili
mogu koristiti e-goriva, sintetičku i u određenoj mjeri zeleniju
alternativu fosilnim gorivima, koja se može koristiti u
konvencionalnim motorima s unutarnjim izgaranjem.
Zajedno imaju dovoljnu težinu da blokiraju zakon, u
paketu s drugim budućim zakonima o toksičnim emisijama iz
automobila pod nazivom Euro 7 te pravilima za učinkovita goriva
za kamione.
Nije svima toliko stalo do e-goriva kao Nijemcima, rekao je češki
ministar prometa Martin Kupka, koji je sazvao samit saveza za
motore u Strasbourgu, ali popis zahtjeva za Komisiju obuhvatit će
sva tri zakona i bit će poslan narednih dana.
Dogovor visi u zraku
Njemačka je već odbila prvi prijedlog Bruxellesa da se postigne
primirje u vezi cilja za 2035. godinu.
Politico je prošli tjedan pisao da je Komisija spremna
predložiti pravnu deklaraciju koja bi stvorila zakonsku rupu za
e-goriva tako da se pojača neobvezujuće odredbe na marginama
dogovorenog teksta o standardima za emisije CO2 iz automobila i
kombija od 2035. godine.
Ali to nije odgovaralo Berlinu, gdje Slobodna demokratska stranka
(FDP), koja podržava automobile s motorom s unutarnjim
izgaranjem, kontrolira ministarstvo prometa.
FDP smatra da je otvorio važno političko pitanje slušajući
strahove zbog bolne promjene koja će pratiti tranziciju na
električna vozila, što će značiti gašenje stotina poduzeća
specijaliziranih za dijelove za motore s unutarnjim izgaranjem za
koje nema mjesta u svijetu električnih vozila.
“Komisijin prijedlog sročen je tako oprezno da se s njime ne može
puno toga učiniti”, rekao je Bernd Reuther, glasnogovornik FDP-a
za prometnu politiku. “Stvari odgađa jako daleko u budućnost. Ne
želimo takav slabi kompromis.”
Komisija ima malo manevarskog prostora da postigne dogovor budući
da je Europski parlament rekao da neće ponovno otvarati konačni
tekst dogovoren prošle godine. A ostalo je još jako malo vremena
prije europskih izbora iduće godine.
“Ne možemo si dopustiti ni da budemo dovedeni u vremenski stisak
jer nismo mi ostavili to pitanje otvorenim mjesecima”,
rekao je Wissing, tvrdeći da je Komisija trebala riješiti to
pitanje prošlo ljeto.
Prijedlozi da se osnuje radnu skupinu koja bi razmotrila opcije
za e-goriva i dogovorila da se zakon ponovno preispita
2026., što je uobičajena praksa za EU zakone, isto tako nisu bili
prihvatljivi. “Oni nisu ono što nama treba”, rekao je Wissing.
FDP-ov Reuther želi sasvim odvojeni zakon za e-goriva koji bi
nadjačao standarde za učinkovitost vozila; ali da bi ga se
pripremilo treba vremena i ništa ne jamči da bi ga Europski
parlament i druge zemlje u konačnici prihvatili.
Češki ministar Kupka rekao je da su ministri koji podržavaju
motore s unutarnjim izgaranjem uvjereni da se dogovor s Komisijom
može postići u danima koji dolaze, uključujući “zakonski
obvezujuće izuzeće na druge načine, ne ponovnim otvaranjem
zakona.”
Kontinentalni razdor
No Francusku ne zanima promjena mjere za čiji je dogovor trebalo
gotovo dvije godine teških pregovora i koja je finalizirana
tijekom francuskog predsjedanja Vijećem EU-a prošle godine.
Mjeru još samo trebaju formalno potvrditi ministri država
članica (Vijeće EU) da bi postala zakon.
Odugovlačenje plana “nije ekonomski koherentno, industrijski je
opasno, nije u našem nacionalnom interesu, nije u interesu naših
nacionalnih proizvođača i povrh svega nije u interesu planeta”,
rekao je Le Maire.
Francuska se u tom sporu slaže s drugim zemljama koje podržavaju
cilj za čiste automobile od 2035. poput Španjolske, Belgije,
Švedske, Danske, Irske i Nizozemske.
Spor podriva nastojanja Europe da bude globalni lider u
smanjenju emisija stakleničkih plinova i riskira prerasti u šire
rasprave o ravnoteži sile u europskoj politici.
“Za Francuze ova situacija je i prilika”, rekao je jedan diplomat
iz zemlje koja podržava zabranu motora s unutarnjim izgaranjem.
“Što više budu mogli pridonijeti ideji da je Njemačka usamljena,
više će ojačati stajalište da su Nijemci nepouzdan partner u
Europi.”
Umjesto da štite zastarjelu tehnologiju, Le Maire želi da
europski proizvođači automobila brzo prijeđu na električna vozila
i podržava francuske goleme državne subvencije za električna
vozila te nastojanja EU-a da uloži milijarde u izgradnju europske
industrije baterija.
Za Le Mairea, važnije je maksimalno ubrzati prijelaz na
električna vozila nego usporiti ritam tranzicije stvaranjem
neizvjesnosti u vezi 2035. godine.
“Ne možemo govoriti da postoji klimatska kriza – što je
istina, što znamo svi u našim gradovima, u našim metropolama,
koji su i dalje previše zagađeni – i onda se povući u
vezi cilja prelaska na električna vozila”, rekao je Le Maire.