
Ideja igranja videoigara i pritom zarađivanja vrlo često spada u svijet fantastike koji mnogi tinejdžeri sanjaju, a mnogi odrasli smatraju jalovim poslom
Mistični svijet digitalne zabave najčešće se povezuje s visokom
zaradom koju je moguće ostvariti stvarajući ih ili onim puno
uobičajenim – bezbrižnom razonodom. Pitanje je: kako zaraditi
igrajući ih?
Ideja igranja videoigara i pritom zarađivanja vrlo često spada
u svijet fantastike koji mnogi tinejdžeri sanjaju, a mnogi
odrasli smatraju jalovim poslom. Prije naglog razvoja
tehnologije tijekom prošlih petnaest godina, koncept zarade u
svijetu videoigara povezao bi se eventualno s novinarstvom
ili konkretnim razvojem naslova. Zahvaljujući grananju kulture
gejminga, danas možemo svjedočiti velikom porastu srodnih
servisa i usluga koje krajnjem korisniku pružaju iskustvo
gejminga na pasivni način. Zvuči komplicirano? Kratka verzija –
ljudi obožavaju gledati kako drugi ljudi igraju videoigre.
Streaming
Najzanimljivija i vjerojatno najpopularnija pod-branša gejminga
je streaming. Streameri su ljudi koji igranje videoigara
prenose uživo putem različitih web siteova poput Twitcha i
odnedavno YouTube Livea. Princip zarade na ovim stranicama
funkcionira po principu gledanosti. Ako vas prati puno ljudi,
stranica će to prepoznati, a vi ćete dobiti priliku zaraditi
novac. Još jedna vrlo unosna komponenta streaminga su donacije
koje gledatelji mogu slati streamerima ne bi li ‘iskočili’
ispred ostalih i izravno komunicirali sa zvijezdom streama. Sve
ove komponente sjedinjuju se u zaradu koju gejmer koji prenosi
igre ostvariti. Kao i kod svih drugih poslova, streaming ima
nekoliko kečeva. Za početak, bitna je strahovita disciplina. Za
uspješno streamanje morat ćete provoditi jako puno vremena pred
ekranom, raditi vrlo žestoko na promociji svojeg streama, te u
konačnici – biti jako otporni na negativne komentare. Chat koji
prati streamove nerijetko je do vrha pun
internetskih trolova.
Vodiči
Budimo realni – početnici u igrama obožavaju čitati vodiče za
svoje omiljene igre. To je pogotovo izraženo kod popularnog
kompetitivnog žanra, odnosno PvP igara. Ono što vi možete
napraviti je ili pokrenuti stranicu za pisane vodiče kroz igre,
objaviti video na YouTubeu ili objaviti par vodiča kao
eBookove. Dok prve dvije metode donose novac putem reklama,
druge dvije rade putem postotka zarade. Problem kod izrade
vodiča je što ih svatko može pisati. Kako biste
zaradili novac, trebate pisati o popularnim igrama, što
znači da puno ljudi već piše o istoj stvari kao i vi. Da
postanete bolji, morat ćete ponuditi više uvida nego što to
čine ostali, što znači investirati hrpu vremena u igru i
stvaranje statusa iskusnog igrača. I za kraj, trebate biti jako
dobri u pismenom izražavanju.
Natjecateljski gejming
Ako se popularna igra temelji na borbi među više igrača,
budite uvjereni da negdje netko organizira turnir. Ako ste
dovoljno dobar igrač da se pridružite nekom poznatijem timu,
moći ćete zarađivati sasvim solidni novac. Većina gejmera koji
se natječu također streamaju dok igraju i time zarađuju dodatni
novac. Problem kod ove grane gejminga je što malo tko može biti
kompetitivni gejmer sa stalnim prihodima. Možda ste zbilja
dobri, izbace vas rano u turniru i ostave s nula kuna zarade.
Čak i ako zaradite novac, morate voditi računa o cijeni
prijevoza i smještaja. Ukratko, ako nekim slučajem ne
pobjeđujete (skoro) cijelo vrijeme, zaboravite na zaradu.
Hoćete još? Industrija kompetitivnog gejminga puna je varalica,
a čak i ako završite u nekom timu, postoji realna šansa da ćete
u dobrom broju slučajeva zarađivati nešto slično minimalcu. Ako
vas to nije obeshrabrilo, predlažemo da pogledate kakvo je
stanje na globalnoj sceni gejminga, izaberete kompetitivnu igru
koja je popularna i primite se posla. ‘Popularne igre’ obično
znače ‘popularni i česti turniri’. Vježbajte dok vam prsti ne
otpadnu i jednog dana ćete se susresti s drugim profesionalnim
gejmerima. Iskreno? Bolje je držati se samo Streaminga.
Gejming novinarstvo
Biti novinar koji je specijaliziran za videoigre, u našim
krajevima obično znači dvije stvari. Ako ste popularni i
čitani, vrlo je izvjesno da ćete zarađivati dovoljno za život.
Nažalost, trenutno u Hrvatskoj ne postoji velik broj redakcija
za videoigre koje se ponose pošteno plaćenim zaposlenicima.
Velika većina funkcionira na osnovi volonterstva ili
simboličnih kompenzacija poput besplatnih videoigara koje
izdavači šalju recenzentima. Što se same struke tiče, ona
zahtijeva znanje pismenog izražavanja, kao i vrlo širok
raspon znanja o industriji videoigara. Nadalje, vrlo je važno
tko si i koga poznaješ. Ako ste čitani i imate razumnu
reputaciju, vrlo je izvjesno da će vas s vremenom kontaktirati
sve više inozemnih zastupnika i izdavača te vam nuditi
materijale za recenzije.
Problem s ovdašnjim gejming novinarstvom jest što je ono,
koliko god industrija napredovala, relativno slabo rašireno.
Također, za razliku od Sjedinjenih Država gdje vaše govorno
područje pokriva dvije trećine civilizirane populacije planeta
Zemlje, ovdje ste svedeni na hrvatski i sve mu srodne ovdašnje
jezike, što znači da vam je tržište, tehnički gledano,
teritorij bivše Jugoslavije i tih par rođaka što su se odselili
u Irsku, SAD ili Novi Zeland.
To opet znači da konkurencija nije toliko žestoka kao s
engleskim jezikom, no i dalje naglašavamo da za takvu vrstu
posla treba imati strpljenja, živaca, energije i k tome sve to
nakon godina i godina u struci – voljeti. Što se zarade od
gejming novinarstva tiče, ono ide kroz reklame i
objavu videomaterijala ili u slučaju tiskanih časopisa –
postotka od prodaje.
Podcasti
Napravite dnevni, tjedni ili mjesečni šou vezan uz gejming.
Može se raditi o raspravi između nekoliko govornika, seriji
intervjua s igračima visokog profila, savjetima za
određenu igru i tako dalje. Podcasti i videi na YouTubeu mogu
se monetizirati reklamama.



