
Sve je više tiskanih novina u svijetu koje zatvaraju svoja vrata...
Porastom besplatnih sadržaja koji se mogu pronaći na internetu, slabi
pozicija tradicionalnih medija koji bi taj isti sadržaj – također
tradicionalno – naplatili.
Sve je više tiskanih novina u svijetu koje su
zatvorile vrata, spremaju se prodati što im je preostalo ili makar
osjećaju teške posljedice krize izdavaštva. Stoga se sa zanimanjem prati
novi združeni projekt News Corpa i Applea, odnosno velike se nade polažu u to da će posrnulu industriju revitalizirati Rupert Murdoch (79) i njegov obožavani Steve Jobs.
Projekt na kojem dvojac navodno naveliko radi nova je dnevna novina Daily, namijenjena isključivo online distribuciji na Appleovu iPadui sličnim uređajima, tzv. tabletima.
Murdoch nudi briljantno rješenje
problema brojnih redakcija: nema veze što je na internetu, naplatimo to
svejedno!
Zato će Daily stajati po dolar tjedno (novine
će izlaziti svakodnevno), a medijski mogul još uvijek je uvjeren da
postoje korisnici voljni platiti za visokokvalitetan, izvorni sadržaj –
pa čak i ako se nudi isključivo online. Za razliku od tradicionalnih
novina koje su do danas uvele svoja web izdanja, Daily će poslovati isključivo kao online publikacije.
Za početak prodaje spominju se dva moguća datuma: konac ove godine, kada će Apple izraditi sljedeću verziju operacijskog sustava za svoje uređaje (iOS
4.3) i tako ispuniti nužan preduvjet za objavu novina koje na uređaj
svakodnevno slijeću same (radi se, čini se, o novom slučaju primjene
stare push tehnologije), a moguće je i da prvi broj Dailyja na iPode stigne početkom sljedeće godine.
U oba slučaja, prije objave i početka
naplate, dnevne će novine koristiti prednosti platforme, pa umjesto
probnog, nultog, broja krenuti s fazom beta testiranja, svojstvenom i korisnom za softverska rješenja (i prikupljanja prvog vala korisnika).
Daily bi trebao biti dostupan i na tabletima drugih proizvođača, no tih je računala za sada vrlo malo – drže svega pet posto tržišta na kojem kraljuje iPod, od trenutačno 4,4 milijuna prodanih primjeraka.
Murdochpak ima viziju, ili što je vjerojatnije raspolaže procjenama
analitičara po kojima bi do konca 2011. godine tržište moglo
eksplodirati na čak 40 milijuna prodanih iPada. A ako se samo pet posto tih korisnika pretplati na Daily, to je već 2 milijuna čitatelja (ili osam milijuna američkih dolara prihoda mjesečno) – računa si Murdoch.
Računica bi mu mogla biti valjana jer je nedavno uvedenim modelom pretplate na online izdanja Timesastekao 100.000 pretplatnika. Murdochu navodno dobro ide i s Wall Street Journalom
kojem ne samo da ne pada tiraža u tisku (po čemu je iznimka svojevrstan
fenomen na američkom tržištu), već online sadržaje naplaćuje djelomično
– cjelini od ukupno dva milijuna posjetitelja.
Sve to treba ubrojiti u
formulu kojom je Murdoch stekao bogatstvo i ‘oplemenio’ mnoga svoja
izdanja – Daily će biti tabloid, krojen po uzoru na New York Post. Za glavnog urednika je čak postavljen bivši izvršni New York Posta
(navodno šulkolega Murdockova sina, javljaju gospođe s Women’s Waear
Daily, zajedno s ostatkom tračeva vezanih uz nove novine).
Do konca 2011. broj prodanih tableta mogao bi skočiti na 40 milijuna (ne računajući hibride poput Dellovog Inspirona). U redakciji Dailyja već je zaposleno stotinjak
novinara, mahom dvadesetogodišnjaka, dok je na visoko uredničko mjesto
postavljen i poneki televizijski producent, što se tumači kao namjera Dailyjada
u svoje izdanje ugradi i video sadržaje.
Internetski se, pak, škrtari
na dopisništvima: inozemnih neće biti, ali je zato otvoreno ono u Los
Angelesu, da središnjicu na 26. katu njujorške zgrade News Corpasvakodnevno opskrbljuje friškim tračevima iz Hollywooda. Sam Murdoch tvrdi da će Dailypo humoru i stavovima nalikovati na New York Post, ali će se poslovati na nacionalnoj razini.
Na koncu, možda nije zgorega napisati i riječ-dvije o Postukao uzoru: radi se o jednima od najstarijih novina u SAD-u, koje od
četrdesetih godina izlaze u formi tabloida, a od 1976. godine, kada ih
preuzima Murdoch, usvajaju i senzacionalizam i onaj tip
veselih naslova koji se ne prevode baš dobro, ali srećom imamo i
domaćih primjera:
‘Provalio u dječji vrtić i zlatnu ribicu nabio na
čačkalicu’, ‘Zatukao ženu sjekirom, skočio u bunar, pa se objesio’ ili
‘Umirovljenici se odmaraju na klupama, a groblja zjape prazna’. Po dolar
za sedam dana mačaka s pet nogu i glavom praseta? Čini se da je Daily osuđen na uspjeh.



