
Agencija Ujedinjenih naroda za zrakoplovstvo ICAO predložit
će novi standard prema kojem će komercijalni zrakoplovi morati
prijavljivati svoju poziciju svakih 15 minuta kako bi omogućili efikasno
praćenje i lakše lociranje u slučaju nesreće.
Nestanak zrakoplova Malaysia Airlinesa u ožujku prošle godine
potaknuo je globalnu inicijativu da se kreira sustav koji bi omogućio
precizno definiranje rute i lokacije zrakoplova.
U međunarodnom udruženju zrakoplovne industrije IATA obećali su
prošle godine da će predvoditi radnu skupinu koja će se pozabaviti tim
pitanjem i da će dobrovoljno poboljšati sustav praćenja zrakoplova dok
agencija UN-a ne razvije odgovarajući standard.
U prosincu je IATA-ina radna skupina preporučila zrakoplovnim
kompanijama da u idućih 12 mjeseci počnu pratiti pozicije zrakoplova u
intervalima od najmanje 15 minuta.
U međuvremenu je IATA signalizirala odmak u odnosu na tu preporuku, poručivši da je postavljanje konkretnih rokova nepraktično.
Glasnogovornik UN-ove Međunarodne organizacije za civilno
zrakoplovstvo ICAO Anthony Philbin kazao je pak u utorak da bi takav
standard, bude li usvojen, mogao stupiti na snagu u vrlo kratkom roku
budući da ne bi zahtijevao uvođenje nove tehnologije u zrakoplove.
Prijedlog predstavlja “osnovni standard praćenja letova”, kazao
je Philbin, dodajući da agencija razvija i strože preporuke o praćenju
zrakoplova.
Rok primjene?
Predstavnici ukupno 191 zemlje-članice UN-ove agencije za
zrakoplovstvo raspravljat će o prijedlogu u veljači na velikoj
konferenciji o sigurnosti u Montrealu.
“Ako zemlje (članice) prihvate standard, na konferenciji o
sigurnosti bit će postavljeno pitanje u kojem roku očekuju da bi on
mogao biti primijenjen i žele li da ICAO ubrza taj proces”, kazao je
Philbin u odgovoru na Reutersov upit.
UN-ova agencija može prisiliti prijevoznike da počnu
primjenjivati novi standard budući da regulatorna tijela zemalja članica
obično usvajaju njezine preporuke. U ICAO-u ipak priželjkuju da se ta
odluka donese konsenzusom.
Mnoge zrakoplovne kompanije već prate svoje zrakoplove putem
satelita. Tako se u nedavno objavljenom radnom dokumentu ICAO-a
napominje da većina zrakoplova dugog doleta već raspolaže sustavima za
dojavu pozicija ali oni nisu uvijek uključeni. Osim toga, sateliti ne
pokrivaju u potpunosti Zemljinu površinu.
Upitan postoji li mogućnost da se za predloženi standard
praćenja koriste i radijski signali, glasnogovornik ICAO-a odgovorio je
da bi zrakoplovi koji ne raspolažu novijom tehnologijom mogli koristiti
glasovnu komunikaciju.



