kruh sa sedam kora

Piratstvo – opasnost i za naše pomorce

Na svjetskim morima plovi između dvadeset i trideset tisuća hrvatskih pomoraca. Mnogi od njih brodovima prolaze i kroz opasne zone Indijskoga oceana i Roga Afrike, no pirati ne prijete samo na tim područjima, nego i na novim žarištima, poput zapada Afrike.

Iako se uglavnom stalo na kraj piratskim upadima uz obalu
Somalije, pirati još uvijek prijete na nekim pomorskim rutama
Indijskoga oceana, a u posljednje vrijeme i uz zapadnu afričku
obalu. Sve je to cijena siromaštva u nerazvijenim afričkim i
azijskim državama podsjeća glavni tajnik Sindikata pomoraca
Hrvatske Neven Melvan:

“Sad je zapadna obala Afrike postala najgori dio.”

Tamo se piratstvo, nažalost, ponovno oživljava. Bilo ga je i
prije, ali sad je zbilja eskaliralo na razmjere na koje će
međunarodna zajednica morati poduzeti korake, kao nekada u
području Somalije i Adenskoga zaljeva.

Prebacivanje snaga s toga područja teško da će riješiti problem,
a u snagama koje sudjeluju u okviru europskoga programa Atalanta
prisutni su gotovo čitavo desetljeće i pripadnici Hrvatskih
oružanih snaga. Prošle godine u londonskom stožeru pola godine je
bio i poručnik bojnog broda Hrvoje Jurin:

“Tijekom 2017. godine bilo je ukupno sedam napada, što je
nemjerljivo manje nego prije šest-sedam godina kad je bilo gotovo
dvije stotine napada s troškovima piratstva od skoro sedam
milijardi dolara. Izdvojio bih napad na španjolski LNG tanker
“Galicia Spirit” i južnokorejski kemijski tanker “City Of Korea”
kada su ih pirati napadali osobnim naoružanjem i ručnim bacačima
raketa, srećom bezuspješno. Također je bila i uspješna akcija
oslobađanja 26 zatočenih pomoraca-ribara.”

Obveza svih brodara, pa tako i hrvatskih je, da se njihovi
brodovi pri ulasku u zonu visokoga rizika prijave u zajednički
informacijski sustav. U stožeru je trenutačno jedna časnica, dok
uskoro na teren u Adenski zaljev kreće automni tim s dvanaest
pripadnika HRM-a koji će osguravati brodove s hranom za Somaliju.
A intenziviranje napada prati se i u Ministarstvu mora, kaže
državna tajnica Maja Markovčić Kostelac:

“Mi smo, kao što je poznato, uredili pitanje mogućnosti ukrcaja
naoružane straže na naše brodove i to funkcionira. Na veliki broj
brodova u prolasku tim opasnim zonama ukrcavaju se naoružani
stražari, iako naravno ne možermo biti zadovoljni tom praksom,
jer se radi o trgovačkim brodovima, ali ona se pokazala kao dobra
preventivna mjera.
Srećom u zadnje vrijeme nije bilo incidenata s brodovima hrvatske
trgovačke mornarice, a iz Ministarstva najavljuju intenziviranje
rada Povjerenstva za zaštitu interesa hrvatskih pomoraca i
brodara”, prenosi
Radio Zadar
.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest