
Komora arhitekata poziva Grad Zagreb da osigura transparentno provođenje javnih natječaja i ispravi propuste u prijedlogu novog GUP-a
Hrvatska komora arhitekata (HKA) zatražila je od Grada Zagreba da
osigura transparentno provođenje arhitektonsko-urbanističkih
natječaja za sve građevine javne namjene te da ispravi odredbe u
Prijedlogu izmjena i dopuna Generalnog urbanističkog plana grada
(GUP) koje su protivne važećim propisima.
Donošenje odluka o gradskim projektima bez sudjelovanja javnosti,
kao i oblikovanje zgrada škola i vrtića bez raspisivanja
natječaja, samo su neke od ozbiljnih primjedbi koje je HKA
službeno podnijela Gradskom uredu za strategijsko planiranje i
razvoj Grada Zagreba u sklopu javne rasprave o GUP-u.
“Zašto se izmjene i dopune GUP-a javno izlažu te se
provodi javna rasprava, kada prema tim istim izmjenama odluku o
razvoju pojedinih dijelova grada mogu donositi isključivo
gradonačelnik i Skupština Grada Zagreba – bez javnosti?”,
ističe predsjednica Komore arhitekata dipl. ing. arh. Željka
Jurković, koja potpisuje službeni dopis HKA Gradu Zagrebu. “Iz
prijedloga pojedinih članaka koji se predlažu za izmjenu i dopunu
GUP-a proizlazi netransparentnost, nestručnost i postupanje
protivno važećim propisima. Pisane primjedbe stoga smo kao Komora
poslali Gradu zbog zaštite javnog interesa i zakonitosti, te
unaprjeđenja upravljanjem prostornim razvojem Zagreba. Sigurni
smo da se radi o nelogičnostima koje će Gradski ured za
strategijsko planiranje ispraviti”, obrazložila je
Jurković.
Prema predloženim izmjenama i dopunama GUP-a, za uređenje
gradskih površina, njihovo oblikovanje i oblikovanje građevina,
raspisivat će se javni natječaji za građevine javne namjene, s
izuzetkom – dječjih ustanova, škola i školskih dvorana u
konsolidiranim i niskokonsolidiranim prostorima. HKA stoga traži
Grad Zagreb da utvrdi kako nema iznimaka jer je javni natječaj
transparentna procedura koja bi trebala biti obvezna za sve
građevine javne namjene. Naime, zgrade javne namjene dio su javne
gradske infrastrukture i standarda stanovništva, te ih
financiraju sami građani sredstvima iz javnog proračuna.
Također, prema Prijedlogu izmjena i dopuna GUP-a, utvrđivanje
lokacija gradskog projekta moguće je na prijedlog gradonačelnika
i odluke Gradske skupštine. Iz Komore smatraju kako je taj
postupak proceduralno i stručno nejasan i netransparentan, te
javnosti i građanima onemogućava sudjelovanje u donošenju odluka
o prostoru.
Izmjenama i dopunama GUP-a planira se omogućiti i da se na
lokacijama gradskih projekata dio gradskog projekta može
provoditi kao zaseban projekt, sukladno propisanoj proceduri tog
gradskog projekta. To pokazuje, smatraju u HKA-a, krajnje
stručno nerazumijevanje pojma gradski projekt – dio gradskog
projekta ne može se provoditi kao zaseban projekt jer se na taj
način ne sagledava cjeloviti prostorni kontekst, infrastrukturna
rješenja, pitanje namjene prostora, uvjeti korištenja i sl.
Također, prema predloženim izmjenama u GUP-u, izmjene i dopune
natječajnog programa provode se po postupku tog natječajnog
programa, te ih verificira nositelj izrade uz suglasnost
Ocjenjivačkog suda i autora.
To je, smatraju u Komori arhitekata, suprotno postupku provedbe
natječaja koji je utvrđen Pravilnikom o natječajima s područja
arhitekture, urbanizma i unutarnjeg uređenja i uređenja
krajobraza. Također, prema istom Pravilniku, bitni elementi
natječajnog zadatka ne smiju se nakon objave oglasa o raspisu
natječaja mijenjati. Članovi Komore arhitekata, koji bi
sudjelovali u takvom postupku naknadne izmjene i dopune
natječajnog programa, bili bi izloženi mogućnosti da HKA po
službenoj dužnosti protiv njih pokrene stegovni postupak.
Natječaji se, podsjećamo, prema važećoj odluci Gradske skupštine,
moraju provoditi prema Pravilniku.



