Analiza

Trebamo li uvesti vinjete za autoceste?

U prilog uvođenju vinjeta ide i smanjenje transportnih troškova, smanjenje negativnog utjecaja na okoliš, povećanje cijene zemljišta uz autocestu i oživljavanje gospodarske aktivnosti

U emisiji Poligraf Hrvatskog radija ministar prometa Oleg
Butković, čelnik sindikata Mijat Stanić i prometni stručnjak Ivan Dadić
raspravljali su o uvođenju vinjeta, monetizaciji autocesta, stanju u
HAC-u i prometnoj infrastrukturi.

Ministar Butković naglasio je da treba odmah prionuti na restrukturiranje državnih prometnih tvrtki jer su njihovi dugovi oko 5,5 milijardi eura, pri čemu do 2020. dolazi 5,2 milijarde eura na naplatu,
od čega samo ove godine 1,1 milijardu eura. Kritizirao je odluku
vlade Zorana Milanovića iz 2012. kojom je iz naknade od 60 lipa po litri
goriva za autoceste 40 lipa prebačeno željeznici i najavio vraćanje 20 lipa u sustav autocesta kako bi se lakše vraćali krediti.

Kada je riječ o uvođenju vinjeta za autoceste, Butković se založio za
njihovo uvođenje, ali je rekao da prije konačne odluke treba izraditi
analizu troškova i koristi. ‘Pričekajmo još desetak, petnaest dana da
imamo prve brojke i onda ćemo donijeti odluku’, poručio je Butković.

Navode o cijenama vinjeta nije želio komentirati jer je još rano za to,
no obećao je da će se voditi računa o tome da cijena vinjete prati
standard građana. Dodao je da su prednosti uvođenja vinjeta
povećanje iskoristivosti autocesta i sigurnosti prometa te smanjenje
troškova održavanja ostalih cesta. U prilog uvođenju vinjeta ide i
smanjenje transportnih troškova, smanjenje negativnog utjecaja na
okoliš, povećanje cijene zemljišta uz autocestu i oživljavanje
gospodarske aktivnosti.

Mijat Stanić oštro se usprotivio uvođenju vinjeta,
naglašavajući da sve mediteranske turističke zemlje imaju naplatu putem
naplatnih kućica. ‘Ukoliko bismo htjeli povećati prihode vinjetama, a
smanjiti cijene hrvatskim građanima, ta matematika ne drži vodu – netko
drugi bi to trebao platiti’, rekao je Stanić. Uvjeren je da bi razliku u
cijeni tada trebala pokrivati država. Stoga se zalaže za poboljšavanje primjene ENC-a i što lakšu dostupnost građanima, uz postupni prelazak na GPS uređaje.

‘U Sloveniji se putem vinjete ubire oko 42 posto prihoda, a ostalo od
ručne naplate cestarine, uglavnom za kamione. U Austriji se 75 posto
prihoda ubire ručnom naplatom, a mi smo danas na preko 50 posto
beskontaktne naplate u Hrvatskoj putem ENC-a’, naveo je Stanić. Dodao je
i da će vinjete teško proći kod ostalih koncesionara (Zagreb-Macelj,
Istarski ipsilon), argumentiravši to činjenicom da u zadnje četiri
godine oni nisu željeli prihvatiti ni ENC uređaje.

Kada je riječ o višku radnika u slučaju uvođenja vinjeta,
Stanić je rekao da to neće biti problem. ‘Postoji velik interes za
odlazak i nemamo puno radnika koji bili višak u takvom slučaju’, rekao
je Stanić.

Ivan Dadić smatra da je nužno uvesti vinjete, a sve u cilju povećanja prometa na autocestama.
‘To će kao posljedicu odmah imati povećanje BDP-a za 0,5 posto, a
dugoročno bi se BDP povećao za jedan posto godišnje, zahvaljujući većem
korištenju autocesta’, rekao je Dadić. Naveo je primjer Austrije u kojoj
se uz autoceste nalazi čitava logistička industrija, čime se smanjuju
transportni troškovi. Procjenjuje da bi se uvođenjem vinjeta dugoročno
uz autoceste otvorilo barem 20.000 mjesta zbog razvoja logističke
industrije.

Dadić predlaže da se za vinjete od 10 dana plaća 15 eura, za mjesec dana 50 eura, a za godinu dana 150 eura.
Za razliku od Stanića, on je uvjeren da bi se uvođenjem vinjeta
dugoročno povećali prihodi i značajno smanjili troškovi održavanja
sustava, pri čemu se zalaže i za privatizaciju tvrtke za održavanje
autocesta (HAC-ONC).

Kada je u pitanju ideja monetizacija autocesta, ministar Butković ju
oštro odbacuje. Isto tako najavio je sastanke s privatnim koncesionarima
kako bi se što lakše pronašao kompromis ukoliko se Vlada odluči na
uvođenje vinjeta.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest