Dilanje turista

Porast broja ‘posrednika na crno’. Zarade i do 30 tisuća eura po sezoni

Riječ je većinom o obrazovanim ljudima koji su zbog krize ostali bez posla ili studentima koji tako zarađuju za školovanje

U sezoni kad naš turizam obara sve rekorde, logikom
brze zarade na njega se “naslonilo” puno ljudi koji do sada nisu imali
nikakvog posla s gostima. Jedni od takvih su i tzv. dileri turistima,
odnosno posrednici koji nemaju vlastiti smještaj, ugostiteljski objekt,
brodove, automobile ili skutere za iznajmljivanje, ali pronalaze
klijentelu za one koje ih imaju, piše slobodnadalmacija.hr

Te svoje usluge naplaćuju, ovisno o dogovoru, između
10 i 30 posto od ukupne cijene, ne plaćajući na to nikakav porez.
“Dileri” turistima posvećuju više pozornosti svakom iznajmljivaču ili
ugostitelju, s obzirom na to da imaju manji broj klijenata, pa su
nelojalna konkurencija turističkim agencijama čiji vlasnici moraju
plaćati sve vrste poreza i podliježu kontroli države.

No, sve više vlasnika turističkih apartmana,
rent-a-car i boat agencija, restorana… posluje baš s posrednicima na
crno. Zanimljivo je da je među takvima sve više mladih ljudi
“naoružanih” s nekoliko mobitela i laptopa koji traže goste preko
interneta i društvenih mreža te ih dovode iznajmljivačima ili
ugostiteljima izravno na vrata.

Riječ je većinom o obrazovanim ljudima koji su zbog
krize ostali bez posla ili studentima koji tako zarađuju za školovanje:
zato nerijetko govore i nekoliko stranih jezika, pa se bez problema
“uvaljuju” i većim turističkim grupama i “prodaju” ih hotelima i
hostelima koji nisu na vrijeme popunili raspoložive kapacitete. U Splitu je, tako, među vodećim “dilerima” turistima
jedan bivši pomorac koji izvrsno govori španjolski i tijekom ljetnih
mjeseci puni apartmane iznajmljivačima u gradskoj jezgri.

Tko je god prošetao Stradunom, zna za popularne
“ubacivače” u dubrovačke restorane, a odnedavno i suvenirnice i
turističke agencije, koji nikada nisu bili brojniji nego ove godine. U
utrci za zaradom, ti uporni i energični ljudi, nažalost, često znaju
izgubiti i mjeru, o čemu svjedoči jedna situacija koja se dogodila ove
sezone. ‘Informatori’ su na Stradunu već
postali svojevrsna neformalna “služba” protiv koje je Grad nemoćan, a
budući da “ubacivači” rade na postotak po “ubačenom gostu”, često znaju
biti i nasrtljivi. S problemom pronalaženja gostiju muče se i privatni
iznajmljivači.

Za razliku od hotela, oni nemaju službe prodaje i
marketinga, ni strane partnere s kojima ugovaraju poslove, pa je i tu
otvoren prostor “sivoj zoni” u kojoj se privatne sobe i apartmani pune
na postotak
Budući da svaka puna postelja znači zaradu,
kapaciteti se, osim rezervacijama preko interneta i na preporuku
prijašnjih gostiju, po već ustaljenom običaju pune i suradnjom privatnih
iznajmljivača. Riječ je o dijelom dobrosusjedskom, ali dijelom i
poslovnom odnosu, s obzirom na to da pronalazaču gostiju, uz zahvalnost,
najčešće slijedi i određen postotak od zarade.

Neslužbeno, on iznosi oko 10 posto, ali u vrijeme
izvan špice sezone, kad je gostiju u privatnom smještaju manje, postotak
zna biti i veći. Ako želiš pune sobe, moraš imati nekoga tko ti dovodi
goste, kažu iznajmljivači, pa je teško povući granicu između prepuštanja
viška turista susjedu ili poznaniku i preuzimanja poslova punjenja
kapaciteta i soba drugih iznajmljivača radi naknade. Među iznajmljivačima koji čekaju goste uz Magistralu
s natpisima “zimmer frei” sve je više i “ubacivača” koji nemaju svoje
sobe ili apartmane, ali najuporniji među njima svejedno dobro zarađuju.

Prema statističkim podacima Turističke zajednice u
Makarskoj, prijavljeno je 8550 gostiju, što je u odnosu na lanjsku
godinu povećanje od sedam posto. No, statistički podaci o boljoj
turističkoj sezoni ništa ne znače makarskim iznajmljivačima, koji se
redom žale da su im postelje praznije nego prošle godine. To je valjda
razlog što je na ulicama, osobito uz Magistralu, sve više dilera
turistima, što postaje jedan od najunosnijih poslova u turizmu.

Zanimljivo je da posrednici između turista i
iznajmljivača i ugostitelja najčešće koriste motocikle kako bi se što
brže kretali kroz gradsku gužvu. Nerijetko i blicaju dolazećim
automobilima kako bi im signalizirali da stanu i počnu pregovore o
smještaju, što može prouzročiti i prometne nesreće.

Znaju “uhvatiti” od
20 do 30 tisuća eura po sezoni.

Makarani tvrde da se tim biznisom ne bave mještani,
nego samo ljudi sa strane. Dok se na one koji iznajmljuju vlastite
apartmane nudeći smještaj na cesti s vremena na vrijeme organizira
racija, pa se prekršitelje privodi i upućuje sucu za prekršaje, “dileri”
turistima ili razvođači za policiju još nisu problem. Do kada će se to
tolerirati?

slobodnadalmacija.hr/ezadar

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest