
Konstruktor je projekt dovršio, a da s naručiteljem uopće nije potpisao ugovor o povećanju cijene
Splitski građevinski div Konstruktor inženjering
još uvijek se nije s pozitivnim rezultatom izvukao iz Katara, gdje je
gradnja milijardu kuna vrijednog prometnog čvorišta kraj Dohe
svojevremeno bila predstavljena kao inozemni ‘posao iz snova’. Katarska
podružnica Konstruktora zabilježila je lani 439 milijuna kuna gubitka
jer su se troškovi projekta popeli čak na 1,45 milijardi kuna, a da ih
investitor još nije priznao.
Naime, Konstruktor je projekt dovršio, a da s naručiteljem uopće nije
potpisao ugovor o povećanju cijene, pa se sada može samo nadati da će mu
katarske vlasti uvažiti većinu financijskih zahtjeva, teških preko 611
milijuna kuna.
Iz godišnjih izvještaja koji će biti predstavljeni sljedećeg četvrtka na
glavnoj skupštini Konstruktora vidljivo je da u naftom bogatom arapskom
emiratu vrijede poslovni običaji kakvi su u Europi nezamislivi i da
naručitelj posla, Katarska direkcija za javne radove i infrastrukturu,
nije s Konstruktorom potpisivao povećanje cijene čak ni za one izmjene u
projektu koje je sam zahtijevao.
Posao je bio zapao u krizu već sredinom 2009. kada je dogovorena nova
dinamika radova uz povećanje vrijednosti za 301 milijun kuna, ali je
sklapanje aneksa ugovora o povećanju cijene ostavljeno za kraj projekta.
Međutim, konačna cijena nije definirana ni prilikom primopredaje u
ožujku ove godine. Dodatan je problem što su troškovi premašili i
povećanje definirano 2009. pa je Konstruktor u veljači ove godine predao
katarskoj agenciji zahtjeve za povećanje cijene koji su se popeli čak
do spomenutih 611 milijuna kuna.
Uprava Konstruktora u izvještaju koji potpisuje generalni direktor
Željko Žderić procjenjuje da će joj katarske vlasti ipak priznati veći
dio financijskih zahtjeva, u čemu joj pomažu strani konzultanti za koje
navodi da su uspješno realizirali slične zahtjeve drugih izvođača u
Kataru. Konstruktor optimizam zasniva i na tome što ga je katarska
agencija pozvala da podnese ponudu za gradnju još jednog sličnog
križanja, navodeći da ‘prema tamošnjim običajima, takve pozive dobivaju
isključivo poslovni partneri koji su svojim rezultatima i načinom rada
zaslužili naklonost tamošnjih naručitelja’.
Stoga je Konstruktor, iako nije imao sklopljene ugovore, već je dovršio
projekt na ‘časnu riječ’, dobar dio nenaplaćenih potraživanja od
katarskih vlasti uračunao u prihode, iskazavši na kraju 2010. godine
dobit od 3,2 milijuna kuna. No hrvatski revizor Konstruktorovih
izvještaja sumnja da će tvrtka uspjeti naplatiti iskazane prihode, pa
joj je dao mišljenje s rezervom. Oslanjajući se na katarskog neovisnog
procjenitelja Systech international, hrvatski revizor smatra da
Konstruktor iskazani prihod iz Katara treba umanjiti za čak 114 milijuna
kuna. Osim toga, revizori Konstruktoru još osporavaju i 84 milijuna
kuna u Hrvatskoj, pa je za sada potpuno nejasno s kakvim je uspjehom ta
tvrtka lani zapravo poslovala.
Ukupni prihodi tvrtke, čak i s osporavanima, pali su sa 1,5 milijardi na
manje od milijardu kuna, a tvrtka je kuburila s blokadama računa koje
su ukupno trajale 90 dana i nastavile se i ove godine, u prvih šest
mjeseci ukupno deset dana. Konstruktorovi izvještaji zaključeni su koncem lipnja, a direktor Žderić
nije odgovorio na upit tportala je li u međuvremenu došlo do ikakvih
isplata iz Katara.



