Stranci u vlastitoj zemlji

Jaka kuna kriva za uništavanje industrije

Treba nam reindustrijalizacija jer u protivnom ćemo vraćati dugove imovinom, kaže Jurčić

Govoreći o sustavnoj deindustrijalizaciji Hrvatske u proteklih dvadeset
godina, Jurčić je posebno naglasio negativne efekte monetarne politike.
‘Ako uspoređujemo kretanje cijena u Europi i Hrvatskoj od 1994. do
danas, razlika se kreće oko 50 posto’, rekao je Jurčić, ističući da je
neprilagođavanje tečajne i monetarne politike relativnom odnosu cijena
stvorilo situaciju da se u Hrvatskoj ne isplati proizvoditi.

‘Takva politika dovela je i do toga da se u tom razdoblju smanjio izvoz
složenijih proizvoda, a povećao izvoz proizvoda niske razine
složenosti’, dodao je Jurčić. Upozorio je da je posljedica deindustrijalizacije i rasta uvoza visok
vanjski dug. ‘Treba nam reindustrijalizacija jer u protivnom ćemo
vraćati dugove imovinom, što bi moglo dovesti do toga da postanemo
stranci u vlastitoj zemlji’, upozorio je Jurčić, naglašavajući ulogu
industrijske politike.

Negativne efekte politike čvrstog tečaja istaknuo je i Vladimir Ferdelji,
predsjednik Uprave Elektrokontakta. ‘Reindustrijalizacija se može
provesti suprotnim političkim okvirom za gospodarstvo nego što smo ga
dosad imali’, rekao je Ferdelji, zalažući se za radikalnu promjenu
fiskalne i monetarne politike. ‘Jedini cilj fiskalne politike ne smije
biti punjene budžeta, već ona mora bi usmjerena na poticanje
proizvodnje’, rekao je Ferdelji. Što se tiče monetarne politike,
Ferdelji se zalaže za devalvaciju kune, ustvrdivši da se problemi na
koje upozoravaju protivnici devalvacije mogu lako riješiti.

Posebno je naglasio potrebu radikalnih promjena u državnim poduzećima,
kojima se, prema njegovim riječima, ‘upravlja u najgorim manirima’. ‘Tim
poduzećima treba upravljati kao da se radi o privatnim tvrtkama’, rekao
je Ferdelji.

Petr Jonak, član Upravnog odbora najveće privatne
zaklade u Češkoj, iznio je pozitivna iskustva Češke u kojoj je udio
industrije u BDP-u 40 posto, a izvoz čini 85 posto BDP-a. Situaciju u
CEE regiji usporedio je s onom 90-ih godina prošlog stoljeća kada je
bilo potrebno preorijentirati se s istočnih tržišta na zapadna, a danas
je to potrebno učiniti od zapadnih prema dalekoistočnima i velikim
tržištima u razvoju poput Kine, Indije i Rusije. Češka to namjerava napraviti izradom i implementiranjem nove strategije s
ciljem vraćanja u prvih 20 najkonkurentnijih država na svijetu pri čemu
su ključni elementi ‘tri i’, institucije, infrastruktura i inovacije.
Zadnju sveobuhvatnu strategiju, napomenu je Jonak, Češka je imala 2004.

Petar Stipetić, predsjednik Uprave holdinga Đuro
Đaković, ukazao je na problem loše poduzetničke klime. ‘Pravih
poduzetnika je jako malo i trebamo učiniti sve da im stvorimo priliku da
svoje potencijale provedu u djelo’, naglasio je Stipetić.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest