
Vlada je uvijek razmatrala
nekoliko modela vraćanja dugova Hrvatskih autocesta (HAC) i Autoceste
Rijeka-Zagreb (ARZ), pri čemu je monetizacija najpovoljnija s obzirom
na taj cilj, rekao je Hini dobro upućen izvor, komentirajući današnje
napise u dnevnom tisku kako postoji rezervni plan za monetizaciju –
privatizacija HAC ONC-a.
Prema medijskim napisima,
Vlada ima rezervni plan za monetizaciju autocesta, ako Ustavni sud
odobri održavanje referenduma o monetizaciji i ako ona na referendumu
propadne. U tom slučaju, piše današnji Jutarnji list, Vlada planira
privatizaciju tvrtke za održavanje i naplatu autocesta, HAC-ONC-a kroz
model inicijalne ponude dionica (IPO).
Po tome scenariju, ARZ bi bio pripojen HAC-u, a potom bi država
kroz HAC dala na prodaju 51 posto vlasništva u HAC-ONC-u koje bi
ponudila domaćim mirovinskim fondovima, zaposlenicima u HAC-u te ostalim
građanima. Na taj način, prikupilo bi se 1,2 milijarde eura.
Hinin sugovornik kaže da Vlada cijelo vrijeme razmatra više
modela koji bi osigurali vraćanje dugova HAC-a i ARZ-a, koji ukupno
iznosi 4,2 milijarde eura. Pritom ističe da je monetizacija najpogodniji
način s obzirom na cilj, a to je vraćanje dugova.
Provedbom modela o kojem pišu današnje novine, ukupni dug
autocestovnog sektora smanjio bi se samo za trećinu, a dvije trećine
ostale bi nepokrivene, dok je monetizacija znatno perspektivnija u tom
pogledu, kaže Hinin izvor. Dodaje također da bi ARZ u svakom od
razmatranih modela bio pripojen HAC-u.
Krajem prošle godine pristigle su neobvezujuće ponude za
koncesiju hrvatskih autocesta. Ponude su navodno dostavili investicijska
banka Goldman Sachs, zajedno s hrvatskim mirovinskim fondovima,
austrijski Strabag i australska Macquarie grupa.
Uslijedili su pregovori s ponuđačima koji bi trebali potrajati
četiri mjeseca. U travnju bi natjecatelji trebali biti pozvani na
predaju obvezujućih ponuda, a potom bi bio proveden odabir najpovoljnije
ponude. Odabrani natjecatelj imao bi rok od tri mjeseca da zatvori
financijsku konstrukciju i uplati jednokratnu koncesijsku naknadu u
državni proračun.
No, cijeli je taj proces u sjeni mogućnosti raspisivanja
referenduma na kojem bi se građani izjašnjavali jesu li za monetizaciju.
Za raspisivanje referenduma inicijativa “Ne damo naše autoceste”
prikupila je dovoljan broj potpisa, a saborski Odbor za Ustav, poslovnik
i politički sustav predložio je da se referendumsko pitanje uputi na
ocjenu ustavnosti, o čemu će danas glasovati Sabor.



