Valicon TOP25

Istraživanje portala JaTrgovac: Snaga je u lokalnim brendovima

Snaga brendova koje postižu najveći lokalni brendovi puno je jača od najjačih regionalnih brendova

Za razliku od ukupne regionalne scene, na listi po zemljama
pored najjačih regionalnih robnih marki nalazimo i nacionalne brendove
iz kategorija poput piva, kave, mineralne vode, mliječnih proizvoda i
drugih lokalno jakih kategorija, donosi portal JaTrgovac.

Iza regionalne ljestvice Valicon TOP25 naravno stoje i ljestvice u
svakoj od država u kojima se provodi ovo istraživanje. Skoro sve što
važi za regionalnu ljestvicu važi i za one na razini pojedinih država.
Ipak, ima tu nekoliko specifičnosti. Ideja iza objave ovih lista je
dobiti uvid u to koje specifičnosti funkcioniraju regionalno, a koje na
razini država, nacionalno.

REGIONALNO VS. LOKALNO

Snaga brendova izračunata je na osnovu njihove prepoznatljivosti,
iskustva i korištenja. Brend je definiran kao potrošački brend zajedno s
ekstenzijama koje se koriste za proizvod unutar pojedinačne kategorije.

Istraživanje je provedeno u rujnu i listopadu 2015. na veličini
uzorka od 1.000 do 1.500 ispitanika po zemlji. Rezultati su
reprezentativni za svaku zemlju. Metodološki pristup je “mix-mode”,
računalom potpomognuto anketiranje koje uključuje reprezentativno web i
dopunsko terensko anketiranje populacije bez interneta.

Snaga brendova koje postižu najveći lokalni brendovi puno je jača od
najjačih regionalnih brendova: Barcaffè u Sloveniji, Jana u Hrvatskoj,
Plazma u Srbiji i Argeta u Makedoniji i u BiH postavljaju skoro pa
nedostižne benchmarke. Radi se o brendovima koji imaju u tim zemljama
poseban status i jako se široko i često koriste. Kategorije koje nikako
nisu prisutne na regionalnoj listi, prisutne su tu, ali ne na isti
način.

Prva kategorija su sigurno mineralne vode: Radenska treća u
Sloveniji, Jamnica četvrta u Hrvatskoj, Knjaz Miloš peti u Srbiji,
Pelisterka osma u Makedoniji. Ovo je dokaz kako je u nekim kategorijama
jako teško napraviti jak regionalni brend.

U TOP10 samo nedostaje mineralna voda u BiH. Ako bi gledali samo
Federaciju, Sarajevski kiseljak je jedan od najjačih brendova, ali nije
jak u cijeloj BiH; u RS-u postoji isto lokalna voda, a tu je i Knjaz
Miloš koji također ima status “lokalnog”.

Specifičnosti lokalnih ljestvica su sigurno i kategorije mliječnih
proizvoda – mlijeko i jogurti. To su: Alpsko mleko u Sloveniji, Dukat
jogurti u Hrvatskoj (koji je dosad jedini brend mliječnih proizvoda koji
je uspio ući na regionalnu listu), Moja Kravica jogurti u Srbiji i
Bitolski jogurti u Makedoniji.

Hrvatska ostaje specifična po tome da jedina u regiji ima tri domaća
brenda (točnije četiri) na vodećim pozicijama i da su ti rezultati
stabilni drugu godinu za redom. Iako to govori o snazi domaćih brendova
još uvijek važi jednostavno pravilo – za dugoročni opstanak nacionalnih
brendova važno je da se šire geografski. Lokalna tržišta bit će pod sve
većim pritiskom trgovačkih marki diskontera i prostor koji će ostali
brendovi, pa tako i oni jaki domaći, imati na raspolaganju bit će sve
manji.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest