
Vodila je zagrebački, a kasnije i splitski balet, koji je, zajedno sa svojim umjetničkim i životnim partnerom Oskarom Harmošem
U
hodniku partera HNK Split, pored prije postavljenih bisti velikana
dramske umjetnosti, sad stoji i trajni spomen na veliko ime iz povijesti
splitskog i svjetskog baleta. Bista je donacija splitskog Rotary kluba.
Na svečanosti u atriju splitskoga teatra o Ani Roje su govorili ravnateljica Baleta HNK Split Almira Osmanović, župan Ante Sanader, zamjenik predsjednika Rotary kluba Split Ivan Urlić i posebno nadahnuti Tonči Šitin, kazališni kritičar i povjesničar.
On je istaknuo važnost Ane Roje
u memoriji grada, uz bok ostalim velikanima koje je dalo splitsko
kazalište, te naglasio važnost njene uloge u emancipaciji žene i baletne
umjetnice u Dalmaciji. Bistu su, uz prisutnost velikog broja građana
Splita, poštovatelja njenog umjetničkog djela, zajedno otkrili vršitelj
dužnosti intendanta HNK Split Duško Mucalo i Ivan Urlić.
Ana Roje rodila se 1909. u Splitu. Kao djevojčica je
već bila očarana plesom, pa se tako, bez ikakve prethodne baletne
edukacije, javila u splitski teatar na audiciju. Tamo ju je na klaviru
pratio Ivo Tijardović, koji je bio očaran njezinim
talentom.
Proslavila se nastupom na Hajdukovom placu u maestrovoj
opereti ‘Kraljica lopte’, tada izvedenoj u povodu proslave 15. rođendana
Hajduka. Nakon toga se školovala kod pedagoginje Margarite Froman u Zagrebu, a kasnije u Londonu, gdje joj je znanje prenosio veliki Nikolaj Legat.
Vodila je zagrebački, a kasnije i splitski balet, koji je, zajedno sa
svojim umjetničkim i životnim partnerom Oskarom Harmošem, od malog i
nejakog ansambla pretvorila u snažnu trupu sa zavidnim repertoarom. Ana
Roje velikog je traga ostavila kao pedagog i nastavljačica tradicije
Ruskog carskog baleta. Pokrenula je četiri baletne škole, u Primoštenu,
na Bermudima, u Bostonu i u Kaštel Kambelovcu. Umrla je 17. ožujka 1991.
u Šibeniku.



