Dosad izvođena pod nazivom Hrvatska rapsodija

U glavnoj selekciji 50. Bitefa predstava “Nad grobom glupe Europe” riječkoga HNK

Novi umjetnički direktor kazališnog festivala Bitef u Beogradu Ivan
Medenica na konferenciji za novinare u petak je u Rijeci najavio da će u
glavnoj selekciji ovogodišnjega, jubilarnog 50. festivala biti
predstava “Nad grobom glupe Europe”, dosad izvođena pod nazivom
“Hrvatska rapsodija”, redatelja Sebastijana Horvata i dramaturgiji
Milana Markovića Matthisa, a u izvedbi HNK Ivana pl. Zajca, kao izraz
podrške konceptu umjetničkog djelovanja riječkoga kazališta u mandatu
intendanta Olivera Frljića.

Medenica je kazao da će se
službeno program 50. Bitefa predstaviti u svibnju, ali da je odlučio
izvijestiti o dijelu programa prije toga baš u Rijeci. Na ovogodišnjem
Bitefu bit će nekoliko tematskih cjelina, a jedna od njih je
propitivanje mogućeg društveno-emancipatorskog načina djelovanja
nacionalnih kazališta, kao mjesta gdje se umjetnički eksperimentira i
traga za novim scenskim poetikama, pomiču stvari ali tako da se ne gubi
gledateljstvo, rekao je Medenica, ustvrdivši da takvim ocjenjuje novije
djelovanje riječkoga HNK-a.

“Uz predstavu “Na grobu glupe Europe” u
toj programskoj cjelini će biti i “Rodoljupci” Narodnog pozorišta u
Beogradu u režiji Andraša Urbana po tekstu Jovana Sterije Popovića te
“Die lächerliche Finsternis (Smiješna tama)” Burgthetera iz Beča u po
tekstu Wolframa Lotza i režiji Dušana Davida Parizeka”, najavio je Medenica. “Te predstave su umjetnički radikalno provokativne i pokazuju
kako mogu djelovati nacionalne kazališne kuće”, rekao je.

Ustvrdio
je da nacionalna kazališta ne trebaju biti bastioni gdje se utvrđuju
nacionalne vrijednosti na konzervativan način. “Ona mogu biti platforma
gdje će se propitivati aktualna pitanja društva, često bolna ali nužna
za razvoj društva, rekao je. Nacionalna kazališta, zbog sufinanciranja
djelovanja, mogu imati više slobode i prostora za nove poetike nego ona
koja se oslanjaju samo na komercijalnost i blagajnu”, kazao je.

Medenica
je najavio da će nastojati na Bitefu postaviti predstave “Nad grobom
glupe Europe” i “Rodoljupce” na program festivala istoga dana, jer jedna
govori o hrvatskoj a druga o srpskoj povijesti, odnosno nacionalnim
mitovima. Nakon što je pogledao najnoviju predstavu riječkoga HNK,
“Kasandru” u režiji Nade Kokotović i s Mirom Furlan u glavnoj ulozi,
rekao je da je vrlo zainteresiran da i nju uvrsti u program ovogodišnjeg
festivala.

Intendant
riječkoga riječkoga HNK Oliver Frljić je,
obrazlažući razloge preimenovanja “Hrvatske rapsodije”, kazao da je to
učinjeno zbog zahtjeva za zaštitom autorskih prava autora istoimenog
teksta Miroslava Krleže. “Nakon što smo u Hrvatsku akademiju znanosti i
umjetnosti, koja skrbi o autorski pravima Krleže, poslali DVD-e sa
snimkom predstave, obrazloženo nam je da to nije Krleža. Stoga je
predstava preimenovana, te se nadalje navodi da je inspirirana Krležinom
“Hrvatskom rapsodijom”, rekao je Frljić.

Kazao
je da podrška Bitefa, nakon pristiglih podrški njegovom djelovanju i
osudi pritisaka na njega Slovenskog mladinskog gledališča iz Ljubljane i
sarajevskog festivala MESS, pokazuje da ljude koje zanima kultura ne
ograničavaju granice te se time odgovara ljudima koji žele njegov rad i
djelovanje riječkoga HNK diskvalificirati i s umjetničke strane.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest