BURNA POVIJEST

Simbol prkosa i snage te jedan od najpoznatijih simbola naše zemlje – Maslenički most

Photo: Luka Stanzl/PIXSELL

Portal Putni kofer nedavno je objavio reportažu o Masleničkom mostu, jednom od najsimboličnijih hrvatskih građevinskih obilježja. Most koji već desetljećima izaziva divljenje, ali i strahopoštovanje zbog bure, ponovno je privukao pozornost čitatelja svojim fascinantnim povijesnim pričama i zanimljivim podacima.

U tekstu ističu da u Hrvatskoj zapravo postoje dva Maslenička mosta – stari, izgrađen 1961. godine, Trideset godina kasnije, 1991. godine, uništen je u ratu, nakon čega ulogu vitalne prometne spone privremeno preuzima pontonski most, napravljen 1993. godine. Iako udaljeni tek oko kilometar i pol, svaki od njih ima potpuno različitu sudbinu i ulogu. Stari se most, nekad proglašavan remek-djelom svojeg doba, uzdizao 55 metara iznad mora i bio dugačak 315 metara, sve dok nije uništen 1991. godine tijekom rata. Nakon toga privremenu poveznicu preuzeo je pontonski most, koji je, unatoč brojnim oštećenjima, omogućio prometnu vezu Dalmacije i sjevera zemlje.

27.04.2014., Posedarje – Stari Maslenicki most, lucni je celicni most preko Novskoga zdrila na Jadranskoj magistrali, nedaleko od naselja Maslenica. Dug je 315 m. Nalazi se 55 m iznad mora. Photo: Dino Stanin/PIXSELL

Ponovna obnova starog mosta završena je 2005. godine, kada je zasjao u prepoznatljivoj crvenoj boji, a promet se vratio na državnu cestu D8. U međuvremenu, novi Maslenički most – prvi autocestovni betonski lučni most velikog raspona u Hrvatskoj – postao je ključni element autoceste A1. S lukom dužine 200 metara i ukupnom dužinom od 378 metara, već je godinama među najvećim mostovima takvog tipa u svijetu.

08.04.2017., Maslenica – U Maslenici je svečano obilježeno 20 godina od izgradnje i puštanja u promet Masleničkoga mosta. Odano je priznanje hrvatskim braniteljima koji su sudjelovali u oslobađanju masleničkoga područja, ali i radnicima koji su cesto i u nemogućim uvjetima radili na izgradnji novoga mosta. Na obilježavanju su sudjelovali Oleg Butković, Goran Marić i Božidar Kalmeta. Photo: Dino Stanin/PIXSELL

Putni kofer u reportaži naglašava i zahtjevne uvjete u kojima je novi most građen: radovi su počeli ubrzo nakon Operacije Maslenica, i to na području koje je cijele godine bilo izloženo neprijateljskom topništvu, dok se promet odvijao preko pontonskog mosta koji je ukupno pogođen čak 36 puta.

Foto: M. Radolović, nagrađena fotografija novog mosta u kategoriji „Inženjerska dostignuća”

Posebno je istaknuta i vječna borba Masleničkog mosta s burom, koja često dostiže orkanske udare. Najjači ikad zabilježeni – nevjerojatnih 248 km/h – izmjeren je još u prosincu 1998. godine. Upravo zbog toga novi se most često zatvara, pa je tako samo 2019. godine bio zatvoren 68 puta, ukupno čak 498 sati. U dugoročnim statistikama brojke su još dramatičnije.

11.02.2012., Zadar, Maslenica – Bura na maslenickom mostu. Pogled na novi stari maslenicki most.r”nPhoto: Zeljko Mrsic/PIXSELL

Jedan od najzanimljivijih detalja u reportaži odnosi se na odabir lokacije za gradnju starog mosta: graditelji su, prema predaji, pitali lokalne pastire gdje se njihova stoka sklanja tijekom najjače bure. Upravo na tim zaklonjenim mjestima sagrađen je originalni Maslenički most, koji se do danas pokazao stabilnijim i pouzdanijim u ekstremnim vremenskim uvjetima.

Cijelu reportažu, bogatu fotografijama i dodatnim zanimljivostima, možete pročitati na Putnom koferu.

Iz naše mreže
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest