
Koliko god mi željeli i pokušali usporiti ili zaustaviti tog mrskog neprijatelja – vrijeme je nezaustavljivo i postojano, a izuzev divnih trenutaka koje nam donosi i ostavlja u trajnom pamćenju zna isto tako biti i iznimno nemilosrdno i bolno, pogotovo kad nas prisili na oproštaj s najdražim i voljenim osobama.
Mislim da neću pretjerati ako u takve ubrojim i legendarnog Roberta Redforda, čovjeka koji je za života postao mnogo više od glumačke ikone i oca najistaknutije fešte od nezavisnog filma – Sundance Film Festivala.
Ovo vruće rujansko poslijepodne donijelo nam je uz blagi povjetarac i razarajuću novost kako nas je ta glumčina i gromada od čovjeka napustila na samom pragu devetog desetljeća života. Tuga, prava i osjetna. U kratkim crticama, pokušat ćemo se prisjetiti njegove iznimne karijere i tako zadržati trajnu uspomenu.
Rođen 18. kolovoza 1936. u Santa Monici (država Kalifornija) pod imenom Charles Robert Redford Jr., ‘vječni dječak anđeoskog izgleda’ (plava kosa, plave oči) u svojim formativnim godinama nije osobito mario za školom već je inspiraciju i interese radije tražio izvan učionica kroz različite oblike umjetnosti i sportove. Nemirna duha, njegovo sveučilišno obrazovanje u Boulderu završilo je poprilično neuspjelo već nakon godine i pol čemu je uvelike kumovao i alkohol.
Nakon što je izbačen sa sveučilišta, Redford se uputio prema Europi gdje je neko vrijeme živio u Francuskoj, Španjolskoj i Italiji. Po povratku u SAD koncem 50-ih započinje studij slikarstva na bruklinskom ‘Pratt Institutu’, a paralelno pohađa i satove glume na znamenitoj ‘Američkoj Akademiji Dramskih Umjetnosti’ u New York Cityju.

Privlačan izgled, ali i neprikosnoven glumački talent donose mu prve uloge na kazališnim daskama Broadwaya, paralelno i epizodama nebrojenih TV serija poput ”Zone sumraka”, ”Nedodirljivih” ili ”Mavericka”. Na filmu se po prvi put pojavljuje kroz minijaturnu rolu u romantičnoj sportskoj komediji ”Tall Story” (1960.), no zahvaljujući zapaženim nastupima u kazalištu upada u oko brojnim producentima i već 1962. dobiva nešto veću epizodnu rolu u ratnoj drami ”War Hunt” u kojem ekran među ostalima dijeli i s budućim redateljskim velikanima, Sidneyem Pollackom i Francisom Ford Coppolom.
Prvi veliki uspjeh mu donosi uloga biseksualne filmske zvijezde koja se ženi za starletu (tumači je Natalie Wood) u drami ”Inside Daisy Clover” (1965.). Njegov angažman je zamijetio i ceh stranih kritičara u Hollywoodu koji mu dodjeljuje Zlatni globus za najbolju mladu zvijezdu. Već iduće godine ponovno nastupa s Natalie Wood u romantičnoj drami Sidneya Pollacka ”This Property Is Condemned” gdje ujedno započinje i jednu od najuspjelijih suradnji na relaciji redatelj-glumac.
A kad smo se već dotakli najuspjelijih suradnji, 1969. smo dočekali jednu od onih kakve se ne dešavaju često. Ispred kamere. Redford se upario s već afirmiranim glumačkim velikanom Paulom Newmanom, a redateljskom palicom je poput kakvog vrsnog dirigenta mahao George Roy Hill s kojim je kasnije također ostvario dugovječnu i plodnu suradnju.

Treba li vam i naslov filma? Pričamo naravno o klasiku western žanra, kultnom ”Butchu Cassidyju & Sundance Kidu”. Gotovo nikad glumci nisu dosegli toliko snažnu kemiju poput spomenutog dvojca premda su mnogi pokušavali. Ta nezaboravna humorna priča o naslovnim odmetnicima osvojila je srca i simpatije publike i kritike, a na kraju i samih članova Akademije koji su mu dodijelili četiri Oscara uključujući i one za najbolji film i najbolji scenarij.
Šarmantan (vječni ljubimac ženske publike), karizmatičan i neopisivo talentiran, Redford se lako prometnuo u jednu od najvećih filmskih zvijezda na svijetu koju je nastavio ‘laštiti’ kroz brojne zapažene radove poput uloge profesionalnog lopova Dortmundera u krimi komediji ”The Hot Rock” (1972.), trapera Jeremiaha Johnsona (lik koji je kasnije u mnogočemu utjecao na nastanak popularnog strip junaka Kena Parkera) u istoimenom eko westernu Sidneya Pollacka, kandidata za senatora u političkoj satiri ”The Candidate” ili Hubbella Gardinera u angažiranoj romantičnoj drami ”The Way We Were” (1973.) gdje mu je partnericu tumačila Barbra Streisand.
Te iste 1973. Redford se još jednom udružuje s Newmanom i Royom Hillom za novi trijumf imena ”The Sting”. Ta iznimno popularna i voljena krimi komedija o uličnim prevarantima koji spremaju najveću prevaru u svojim ‘karijerama’ polučila je još i veći uspjeh kod članova Akademije pa se film u konačnici okitio s impresivnih sedam (!) ‘zlatnih kipića’. Redford se nažalost mogao pohvaliti samo s nominacijom, no i sami znate koliko je nepravdi ta nagrada kroz svoju povijest učinila.
Svoju glumačku rapsodiju plodnih 70-ih nastavlja kroz nezaboravne role Jaya Gatsbyja u romantičnoj drami ”The Great Gatsby” (1974.), špijuna Turnera u špijunskom trileru ”Three Days of the Condor” (1975.), pilota i akrobata Walda Peppera u avanturističkoj drami ”The Great Waldo Pepper” (1975.), istraživačkog novinara Boba Woodwarda u izvanrednoj političkoj povijesnoj drami ”All the President’s Men” (1976.) koja se bavi aferom ‘Watergate’ ili bivše zvijezde rodea u romantičnoj komičnoj drami ”The Electric Horseman” (1979.).
Kroz 80-e Redford je bio nešto manje glumački aktivan, ali je zato proširio svoj humanistički, politički i ekološki aktivizam, a 1981. je pokrenuo i znameniti ‘Sundance’ institut s ciljem potpore nezavisnim filmašima. Iz toga je nastao ‘Sundance Film Festival’, jedan od najvažnijih festivala nezavisnog filma u svijetu. 1980. se okušao i u redateljskim vodama i to na trijumfalan način. Njegova emocionalno razarajuća psihološka drama ”Ordinary People” donosi mu i toliko iščekivanog Oscara, ali ne onog glumačkog već priznanje za najboljeg redatelja.
Malo Sundance, malo gluma (”The Natural”, ”Out of Africa”,”Legal Eagles”), malo režija (”The Milagro Beanfield War”), malo aktivizam i Redford je još jedno desetljeće mogao proglasiti iznimno uspjelim. Tijekom 90-ih ispred kamere se pojavljuje još i rjeđe (valja istaknuti krimi komediju ”Sneakers” i hit ”Indecent Proposal”) i svoj rad više fokusira na režiju i produkciju (izvanredni ”Quiz Show”, ”The Horse Whisperer”).
U novom mileniju bilježi još nekoliko istaknutih glumačkih rola poput one starijeg muškarca koji tijekom jedrenja upadne u gadnu oluju u avanturističkoj drami ”All is Lost” (2013.), nemilosrdnog negativca Alexandrea Piercea u superherojskom spektaklu ”Captain America: The Winter Soldier” (2014.), povratnika iz Engleske koji se sa svojim starim prijateljem uputi na planinarenje u humornoj drami ”A Walk in the Woods” (2015.) ili šarmantnog pljačkaša Forresta Tuckera u biografskoj krimi komediji ”The Old Man & the Gun” (2018.).
Od prvog zajedničkog nastupa u kaubojcu ”Butch Cassidy & Sundance Kid”, Redford i Newman su začeli jedno neraskidivo prijateljstvo i svi su nekako priželjkivali njihovo posljednje glumačko sparivanje, no to nažalost nismo dočekali zbog Newmanova preranog odlaska. Redford je bio uz samrtnu postelju svojeg velikog prijatelja i s tim još jednom pokazao svoju veličinu.
Sad nam se vjerojatno osmjehuju negdje odozgo. Hvala ti legendo, pamtit ćemo te po najboljem!



